IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Летище София трябва да се развива като свързващ хъб

Първата предпоставка за задържане нивото на увеличения трафик през аеропорта са междуконтиненталните полети, коментира председателят на АБА

11:36 | 19.04.18 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Летище София</em></p>

Снимка: Летище София

По статистика прекият дял на въздухоплаването в брутния вътрешен продукт (БВП) на ЕС възлиза на 110 млрд. евро, а цялостното му въздействие, включително туризма, е 510 млрд. евро чрез мултиплициращия ефект. Доказателствата обаче не спират до тук - междуконтиненталните полети са фактор за разполагане на централни офиси на големи фирми, установени в региона. Така например увеличаване на 10% пътници в дадена агломерация повишава местната заетост с 1%. 

Бъдещите очаквания и прогнози са за значителен ръст от 6% годишно в Азия и Тихоокеанския регион. Очаква се редовният пътнически трафик в този регион до 2034 г. да възлезе на 40 на сто от световния въздушен трафик. Китай ще стане най-големият световен пазар, като през 2023 г. ще изпревари САЩ по брой на превозените пътници, прогнозират експертите. 

„Турция и световните лидери от ОАЕ реагират адекватно. България няма свързаност с тези региони. Как се готвим за това? Как да се включим в това развитие, отчитайки, че и ние като част от Европа сме най-близко до Азия, е най-актуалният въпрос“, подчерта шефът на АБА.

Синергиен ефект на въздушния транспорт към икономиката в България е особено актуален, отчитайки значението на туризма - така обяснява Станулов важността на Авиационна стратегия за България. Изпълняваните трансферни полети от Европа през България до Близкия Изток, Азия и Африка през България, възлизащи на 20-30 на сто от трафика през 90-те години днес са напълно ликвидирани. Разработването на Стратегията за развитие на въздушния транспорт в България ще ни позволи да се възползваме от прогнозния нарастващ трафик, повишаване на конкурентоспособността ни и възможност да участваме на този пазар. 

Според Станулов трите основни приоритета на Българската стратегия, транспонирайки Европейската, са, на първо място - придобиване на по-голям дял от развиващите се пазари, които са вътрешноевропейски полети, така и между Европа и Азия. Това по негово мнение може да стане чрез развитие на нови дестинации, приоритетно извъневропейски и междуконтинентални. 

В момента извъневропейските полети от и до София са 15% от всички полети до София, докато за ЕС извъневропейски са 40 на сто, отбелязва експертът. "Трябва да се отвори и сегментът трансферни полети, чрез главното летище на България - Летище София. Това действие трябва да е съпроводено от създаване на условия за българските авиокомпании и авиоремонтна индустрия да участват максимално на тези нови пазари. Всичко това на практика ще осигури по-добра свързаност на България", коментира Станулов. 

Установено е, че централите на големите компании се съобразяват именно с нивото на свързаност, за да изберат къде да се позиционират в света. Оценено е, че предлагането на междуконтинентални полети насърчава централите на големи фирми да разполагат офисите си в съответната държава, с което се привличат чуждестранни инвестиции, посочва експертът.

През осемдесетте години през летище София е осигурявана връзка до 47 дестинации, включително междуконтинентални (Африка, Азия, Близкия Изток, Югоизточна Азия). Днес се обслужват дестинации, които свързват България предимно с Европа и ограничено с Близкия Изток, каза той.

"Вторият приоритет е привеждане на капацитета на летищата инфраструктура и тази за обслужване на въздушното движение към очаквания ръст на трафика, за което са необходими предварително проучване, Генерален план и планове на основните елементи на летището - пътнически и карго терминал и пистова система. Важно е да се предвидят условия за изпълнение на трансферни и междуконтинентални полети. Всичко това трябва да се извърши с водеща роля на държавата, дори в условията на концесия", смята Станулов. Аналогично, капацитетът и възможностите на РВД също трябва да са адекватни на очакваното разрастване, допълва той.

Приоритет три е спазването на високите европейски стандарти на безопасност и сигурност. В тези условия, естествено, ролята на Гражданска въздухоплавателна администрация на България като надзорен орган следва да се засилва, независимо от виждането за създаване на единен европейски авиационен орган в по-дългосрочен план, включително с увеличаване на капацитета и сертификационните възможности, посочва председателят на АБА Светослав Станулов. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:45 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 1
lyusien
преди 6 години
Tova moge da stane samo ako letishteto bade dadeno na KONZESIA ot golam i avtoriteten konzesioner P ri tesi politizi tova edva li she stane
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още