fallback

Летище София трябва да се развива като свързващ хъб

Първата предпоставка за задържане нивото на увеличения трафик през аеропорта са междуконтиненталните полети, коментира председателят на АБА

11:36 | 19.04.18 г. 1

България е интегрална част от Европа, факт, към който трябва вече да се приспособим. Европа действа все по-често като единна държава, с еднакво законодателство и приоритети. През последното десетилетие е все по-очевидна необходимостта от цялостна дългосрочна Стратегия за развитие на българската гражданска авиация за следващите 20-30 години. Това коментира за БТА Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиопревозвачи (АБА).

Според Станулов темповете за нарастване на въздушните превози от и до България вече надхвърлят и най-оптимистичните прогнози. Така например за изминалата 2017 г. през българските летища са преминали почти 11,5 млн. пътници, пътували с международни редовни и чартърни, както и вътрешни превози. От тях 6,5 млн., или близо 57 на сто, са през Летище София, а общо през летищата във Варна и Бургас - близо 4,9 млн. пътници, с общ дял от около 43 на сто.

Това според Станулов прави годината нетипична за гражданската авиация с високия ръст превозени пътници от 18,1 на сто, но за да се запази тази тенденция, ще са необходими усилия. Експертът смята, че съвсем скоро тази благоприятна тенденция може да бъде възпряна от ограничените възможности на терминалите и пероните на Летище София. Летище Бургас също се задъхва с растящия трафик. Навлизането на нискотарифните авиокомпании предизвиква значителен ръст на пътническите превози от София до точки в Европа и обратно, но вероятно съвсем скоро ще се достигне до някакъв момент на насищане. 

Вече става ясно, че допълнителен стимулиращ фактор за пътническите превози е идеята за хъб - аналогично на новото летище в Истанбул, летищата в Персийския залив и Баку, категоричен е Светослав Станулов. Той смята, че България и основно - Летище София, трябва да се развива именно като свързващо летище (хъб) и това трябва да бъде главно условие на бъдещата концесия на Летището. 

Първата предпоставка за задържане нивото на увеличения трафик и превозените пътници са далечните, междуконтиненталните полети, посочи Станулов. По думите му трябва да се възползваме от благоприятното географско положение на страната, като най-източната част на Европа - най-близко разположена спрямо азиатските дестинации - Близкия и Далечния изток. В допълнение към това необходимо е и изграждането на подходяща инфраструктура за бърз и удобен трансфер на пътници на летищните терминали. Вече започна изграждането на хотели в близост до терминалите, което е необходим атрибут при трансферите на пътници, подчерта Станулов. 

Според него стратегически погледнато българските летища имат сериозен потенциал за полети в източно и южно направление, нещо повече, те могат да станат допълнителни хъбове на големи източни авиокомпании. Това ще стимулира допълнителен пътнически трафик от съседните страни. Ако искаме обаче след 10 години да имаме нужната инфраструктура и надежден въздушен транспорт, трябва сериозно да започнем да мислим и работим за това още от днес, категоричен е авиационният експерт.

На въпрос защо Стратегията за въздухоплаването в Европа е толкова важна Светослав Станулов отговаря, че това е така, защото въздухоплаването е определено като силен двигател на икономическия растеж, заетостта, търговията и мобилността в ЕС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:45 | 14.09.22 г.
fallback