IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Президентът наложи вето върху по-високите данъци за старите автомобили

Румен Радев няма намерение да се среща с ГЕРБ по повод напрежението и протестите в страната

13:40 | 13.11.18 г. 18
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Президентът Румен Радев наложи вето на Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане /ЗИД ЗКПО/, приет на 7 ноември т.г., като изразява несъгласие с разпоредби от него, съобщиха от пресслужбата на държавния глава.

С разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане се препятства осъществяването на конституционно признати граждански права и вменени задължения, посочва Радев в мотивите си към ветото.

Държавният глава изразява несъгласие с разпоредбите относно данъка върху моторните превозни средства, "чиято уредба няма да стимулира замяната на по-старите автомобили с по-нови, нито ще доведе до постигане на търсения екологичен ефект". Състоянието на превозните средства в една държава е проекция на стандарта на живот и показател за съществуващите социални разслоения в нея. Приетите правила ще стоварят данъчната тежест върху гражданите с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес, посочват от президентската институция. 

Уредбата на данъка върху превозните средства не провежда последователно принципа „замърсителят плаща“, тъй като не отчита нито честотата на използването на превозните средства, нито наличието на устройства за намаляване на вредните емисии, нито вида на използваното гориво. Принципът „замърсителят плаща“ няма как да се въведе с екологичен компонент в имуществен данък. Замърсяването не се дължи на притежаването на пътното превозно средство, а на неговото използване. Постигането на екологичния ефект ще бъде затруднено и поради липсата на гаранции в закона, че събраните средства от този данък ще се разходват за екологични цели, смята държавният глава

Във връзка с въведения в данъка върху превозните средства екологичен компонент се отменят съществуващи досега данъчни облекчения. С отпадането на тези облекчения цялостната уредба на данъка върху превозните средства, която включва не само данъчната основа и данъчните ставки, а и предвидените облекчения, става небалансирана. Както в мотивите, така и в оценката на въздействието, е премълчан реалният процент на увеличение на данъка с оглед отпадането на тези облекчения. Така се прикрива фактът, че се засягат над 50% от превозните средства на възраст над 15 г., които по официални данни са над 70 % от всички регистрирани 4 130 195 превозни средства. Реалното увеличение на данъка включва както утежнението, предвидено с въведения екологичен компонент, така и утежнението, предизвикано от премахването на досегашните данъчни облекчения. Така на практика увеличението на данъка е значително по-голямо, отколкото се представя на обществеността, пише още президентът.

Държавният глава не е съгласен и с отлагането на реформата за таксата върху битовите отпадъци, "направено без никакви мотиви". Според него не е справедливо сроковете за гражданите и бизнеса винаги да са задължителни, независимо от тяхната готовност, а сроковете за държавата немотивирано да могат да се отлагат. Това е особено неприемливо, когато се удължава прилагането на конституционно нетърпима уредба - таксата за битови отпадъци да продължава да е според данъчната оценка на имота, а не според количеството отпадъци, се посочва в съобщението за ветото.

Президентът изразява несъгласие и с разпоредбите относно въвеждането на по-високи данъчни ставки за имоти в населени места от Списъка на курортите в България в зависимост от използването на имота. Президентът се позовава на последователната практика на Конституционния съд за определяне размера на имуществените данъци. И посочва, че става въпрос за различни по вид данъци – имуществени и подоходни, при които общата данъчна тежест зависи не само от стойността на имотите, но и от начина, по който те се използват.

Посочва се също, че промените в Закона за митниците, внесени и приети след първо четене, са извън обхвата на ЗИД ЗКПО. С тях преобразуването на митниците в териториални дирекции се представя като закриване, което води до прекратяване правоотношенията на служителите. Конституционно неприемливо е и предвиденото прекратяване без предизвестие по преценка на директора на Агенция "Митници" на правоотношенията с висши държавни служители. Така се ликвидира стабилитетът, който е основен принцип на държавната служба и уволнените се лишават от съдебна защита, посочва се още в мотивите на президента.

„Давам възможност на парламента да има достатъчно време да разгледа ветото и да не се забавят сроковете за приемане на бюджет 2019 г.”, уточни Румен Радев, цитиран от БТА.

Парламентът прие окончателните промени в Закона за корпоративното подоходно облагане на 7 ноември. Те предвиждат да отпаднат отстъпките за старите автомобили, което ще вдигне налога за колите произведени преди 2005 г. с до 50%. Няма да има данъчно облекчение за автомобили с допълнително монтирана газова уредба.

Президентът обяви още, че няма намерение да се среща с ГЕРБ, за да не се намесва в законодателния процес по повод информацията, че управляващата партия ще потърси среща с държавния глава по повод напрежението и протестите в страната.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:48 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

8
rate up comment 14 rate down comment 2
нане
преди 5 години
Еее няма лошо, другиден ГЕРП пак ще си го гласуват и даже ще се посмеят на президента
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 14 rate down comment 0
крас
преди 5 години
Правилен подход на ДЪРЖАВНИК, произнасящ се като последна инстанция която малоумничещите "ЗАКОНОТВОРЦИ" трябва да преодолеят. Искането на Менда да обсъди катастрофичните последици които биха настъпили от това да се въведе съществуващата в цял свят система за оценка на риска при застраховане на ВОДАЧА позната като БОНУС - МАЛОС , е отхвърлена и то ОСНОВАТЕЛНО!!В спешен порядък е задължително да се промени системата на застраховане при която се в момента се прави ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ на нямащият нищо общо с поеманият от застрахователите риск АВТОМОБИЛ !!Изисква се в новите договори да се застрахова ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА , а не на някакъв нямащ нищо общо с настъпилото застрахователно събитие АВТОМОБИЛ !!В ЦЯЛ СВЯТ СЕ ПРАВИ ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ НА ВОДАЧА , А НЕ НА АВТОМОБИЛА КАКТО Е У НАС !!!НА ТОВА БЕЗУМИЕ ТРЯБВА ДА БЪДЕ СЛОЖЕН КРАЯТ. Иначе и НАРУШИТЕЛИТЕ и ИЗРЯДНИТЕ водачи ще плащаме една и съща премия, а системата БОНУС - МАЛУС никога няма да бъде въведена!!Стига с това останало от СОЦА колективно носене на риска и ОТГОВОРНОСТТА!!ТОВА БЕЗУМИЕ ПОВЕЧЕ НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ ТЪРПЯНО И ТОЛЕРИРАНО!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 17 rate down comment 6
ejko
преди 5 години
Казваш - по-добре да си трайка, щото като налага вето на безумни закони, изглежда като популист, а? ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 22 rate down comment 12
ejko
преди 5 години
Радев е пич! Първият пич-президент, който имаме... не като *** преди него (и най вече като онзи преди него - ухиленият - от който ми се драйфа само като се сетя за него).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 23 rate down comment 7
majnata
преди 5 години
Друго си беше Плевелиев , налЕ !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 24 rate down comment 4
majnata
преди 5 години
Популизъм , а ... Хак да ви е !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 26
BezEmotsia
преди 5 години
РАДЕВ ЩЕ Е НАЙ-УЯЗВЕН АКО НИКОЙ НЕ КОМЕНТИРА ГЛУПОТЕВИНИТЕ И ПОПУЛИЗМА МУ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 31
penman
преди 5 години
То бива популизъм, ама тоя задмина и Мая Манолова! Каквото му каже Корнелия и той веднага го прави! Срам за президентската институция!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още