fallback

Ключовите данъчни промени, които влизат в сила от 2019 г.

Ще има нов налог за колите и нови правила за ограничаване на признатите разходи за лихви

11:15 | 01.01.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

2018 г. вече е почти отминала. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2018 г."

Покрай звучния дебат около промените в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), касаещи облагането на старите коли, не бива да пропускаме, че от 1 януари 2019 г. влизат в сила и други важни изменения в данъчните закони. Новите разпоредби включват нови правила за ограничаване на признатите разходи за лихви и нови правила за чуждестранните контролирани дружества, които са свързани с Anti-Tax Avoidance Directive (Council Directive (EU) 2016/1164), която съдържа мерки срещу избягването на данъци и агресивното данъчно планиране.

От 2019 г. ще има и сериозни промени, свързани с влизането в сила на стандарта МСФО 16, който засяга отчитането при лизингополучателите (конкретно този казус ще опишем в отделен текст, тъй като темата е важна и заслужава да бъде засегната отделно, защото има промяна при третирането на данъчните цели на дружествата).

В закона за ДДС също има важни промени, които се отнасят за дистанционните продажби и новия режим за отложено начисляване на данък при внос на химични продукти, метали, цимент. Ще има и нови изисквания за ваучерите, (без ваучерите за храна), които също ще опишем в отделен текст с конкретни примери.

От 2019 г. влиза в сила и правна възможност за издаване на електронни фискални бонове, като това ще засегне дейността на електронните магазини.

Промените в ЗМДТ

Въпреки че обещаха да не повишават данъчната тежест и да не пипат ставките на основните данъци, ГЕРБ все пак го направиха или поне що се отнася до данъка на колите, а той си е съществено перо от семейните бюджети. Трябва да отчетем и друго – мотивът за промяната на формулата, по която се изчислява налогът и мотивите за здравето на планетата и качеството на въздуха, който дишаме, са похвални. Куца единствено начинът, по който всичко се случи - промените бяха гласувани в изключително нестабилна обстановка и при трудно събран кворум, а измененията бяха обект на яростна атака от страна на опозицията. Президентът Румен Радев дори наложи вето. От БСП пък пророкуваха, че заради тази стъпка кабинетът няма да оцелее до Нова година.

И този път, по обичайния за това управление тертип, с преходните и заключителни разпоредби на един норматив се измениха текстовете във всички данъчни закони. В случая - с корекции в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), докато миналата година беше с промени в Закона ДДС. В началото дори не беше ясно как реално се променя налогът за старите автомобили. Впоследствие се разбра, че новата формула включва два компонента: имуществен и екологичен. 

Имущественият компонент отчита мощността и годината на автомобила, а екологичният компонент отчита екологичната категория на автомобила, респективно замърсяването, което причинява. Имущественият компонент е предвидено да се определя от ставката за тази част от данъка и мощността на двигателя, коригирани с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила. 

В закона се предлагат шест диапазона на мощности на автомобили и съответно минимална и максимална стойност на границите на размера на данъка за всеки диапазон на мощност. Прецизирането на коефициентите цели създаването на финансов инструмент за стимулиране извеждането на по-стари автомобили от употреба и замяната им с по-нови и по-екологични предвид това, че автомобилите над 20 години са ненадеждни, изискват големи разходи за поддръжка и замърсяват въздуха с вредни емисии.

Иначе, средно с 30% ще се повиши данъкът на колите със сертификат ЕВРО 1, 2 и 3. Това засяга 2,4 млн. коли. За по-мощните автомобили налогът остава по-висок, но в сравнение с досегашния ще има намаление от около 10-20% на най-екологичните автомобили от категория ЕВРО 6. Екологичният компонент компенсира донякъде досегашната практика, при която собствениците на нови коли плащаха далеч повече, въпреки че превозните им средства замърсяват въздуха най-малко.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:22 | 14.09.22 г.
fallback