fallback

Ще стане ли приоритет културното предприемачество

Средствата за независимо изкуство, отделяни в България, са минимумът, определен от ЕС, посочи режисьорът Неда Соколовска

18:30 | 31.01.19 г.

В последните години средствата, отделяни за култура в България не са толкова, от колкото културната сфера има нужда. Това прави програмата за развитие на културното предприемачество дългоочаквана у нас. Такова е мнението, споделено от Неда Соколовска, режисьор, създател на Студио за документален театър VOX POPULI, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

Според нея е спорно доколко културата представлява приоритет на политиките в България.

"Надявам се, че това се променя за добро, но са малко програмите, които финансират независими проекти, неправителствени организации, културни предприемачи извън структурата на държавната система. След влизането ни в ЕС, по мои наблюдения, средствата, които се отделят в България за независимо, неинституционално изкуство, са минимумът, наложен от европейските директиви", посочи режисьорът.

Според Соколовска програмата за културно предприемачество има широк спектър на подкрепа за проекти, които могат да кандидатстват и като пример за това тя даде стимула за партньорство на български организации с Лихтенщайн, Норвегия и Исландия, с които няма традиции за сътрудничество, но тя смята, че необичайният и провокативен контакт може да доведе до добри резултати.

"Има надежди, че големият бюджет за подкрепа ще бъде разпределен правилно. Ще се финансират проекти, които ще имат най-голямо въздействие и устойчивост. Това винаги е основно притеснение при разпределение на капитали, че част от тях могат да бъдат насочени в неизвестна или в неправилна посока", каза още Соколовска.

По думите ѝ сега няма мащабна културна стратегия за развитие, затова и изборът на проекти, които ще получат одобрение, ще е съпроводен с надеждата за открояване на различни целеви групи, “с мисъл за бъдещо развитие на културния сектор”.

“Да не се финансират проекти с кратко въздействие, които бързо ще отшумят и ще бъдат забравени, надява се режисьор и напомни, че това е свързано с критериите за устойчивост, когато става дума за културната сфера. За пример тя даде доказването на един театрален спектакъл, което „е сложно, тъй като това е нещо ефимерно”.

"Но устойчивостта е един от задължителните за доказване параметри на проектите и сега", убедена е  Соколовска, според опита ѝ с много кандидатствали проекти, повечето от които успели да получат финансиране.

Какви са правилата, по които ще се оценяват проектите? Кои са успешните проекти в областта на културното предприемачество, които са рентабилни и се самоиздържат?

Повече от разговора вижте във видео материала.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:38 | 11.09.22 г.
fallback