fallback

Ефектът на доминото: Чакат ли се още фалити след тези на "Астрал Холидейз" и Thomas Cook

Фалитът на българския туроператор оставя много неразплатени доставчици, твърди Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма

09:39 | 08.10.19 г. 1

Фалитът на "Астрал Холидейз" оставя много неразплатени доставчици, с които той е работил, каза по БНТ Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма.

Това твърдение е в противоречие с тезата на изпълнителния директор на „Астрал холидейз“ Христо Гълбачев от вчера, който заяви, че „няма клиент на фимата, който да е в България или чужбина, който да остане на улицата. Платени са всички полети хотели и трансфери. За всички туристи зад граница, „Астрал холидейз“ е изпълнила ангажиментите си, няма да има клиенти, които да останат необслужени“.

Вчера един от най-големите туроператори у нас - "Астрал Холидейз", обяви, че прекратява дейността си и започва процедура по обявяване в несъстоятелност. Компанията бе официален представител на фалиралия в края на септември британски туроператор Thomas Cook.

След британския туроператор Thomas Cook, който прекрати дейността си на 23 септември, и "Астрал холидейз обяви несъстоятелност след 24 години присъствие на българския туристически пазар. Стана ясно, че 251 души са засегнати от фалита на туроператорската фирма.

По думите на Румен Драганов обаче има проблем. „Оставяме клиентите, там няма никакъв проблем, но стои въпросът с разплащането на хотели и други доставчици“, каза той.

Драганов поясни, че така има определен брой хотели, които трябва да обявят несъстоятелност поради това, че имат свръхзадлъжнялост към доставчици. По думите му това трябва да стане незабавно, защото се изисква от Търговския закон.

"Причините са комплексни. Наблюдава се, че обикновено фалитите стават след края на летния сезон. В този период туроператорите заплащат настаняването на своите туристи с отложено плащане и когато видят, че нямат възможност да обслужват тези плащания, обявяват фалит", коментира Константин Занков от Института за анализи и оценка на туризма пред Bulgaria ON AIR.

По думите му фалитът не е бил неочакван, но все пак е загуба за българския пазар. "Астрал холидейз" бяха най-големият партньор на Thomas Cook, определено ефектът на доминото изигра роля върху техния фалит", коментира Занков.

Той бе категоричен, че не е невъзможно да има и други туристически фирми у нас, които да обявят несъстоятелност и допълни, че има и хотели, които са застрашени.

"Сега е моментът да се състави група, която да реагира по най-адекватен начин и да направи адаптивен българския туризъм, защото той не е", коментира експертът.

Занков обясни какво трябва да направят хората, които са застрашени. "Клиентът отива в офиса на застрахователната компания, попълва заявление, в  което прилага своя договор за организирано туристическо пътуванем, документите, с които е направил плащане, подписва и очаква в 15-дневен срок да му бъде върната сумата", каза Занков.

От своя страна заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева заяви по Нова телевизия тази сутрин, че Министерството на туризма е получило уверение от изпълнителния директор на фалиралия туроператор, че задълженията им към хотелиери и доставчици са платени.

„В момента бедстващи туристи на „Астрал Холидейс” в чужбина, а и в България няма. Това означава, че може спокойно да довършат почивката си и да се върнат вкъщи”, каза заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева.

Хотелирите, които са работили с двата фарирали туроператора, също имат притеснения.

„В нито едно изявление не се чува какво ще се случи с хотелиерите, които са работили с Thomas Cook и „Астрал Холидейз”. С Thomas Cook разбрахме, че 58 хотела ще пострадат. Но колко ще бъдат оттук нататък? Много е важен моментът дали Министерството на туризма прави анализ на ситуацията”, коментира хотелиерът Диана Колчева. 

"Няма да останат необезщетени потребителите на "Астрал холидейз", заяви Лиляна Арсова от Министерството на туризма по БНТ. Тя обясни, че към момента не могат да дадат причина относно фалита на компанията, като заяви, че  предстоят проверки.

Арсова успокои, че компанията е спазила всички изисквания за обявяване на несъстоятелност, което е в полза на туристите. По думите й тази и следващата година са предизвикателство пред страната ни относно туризма. Министерство на туризма работи активно за справяне със ситуацията, посочи експретът.

Вижте и краткото видео.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:46 | 14.09.22 г.
fallback