fallback

Всяка втора компания дава коледен бонус, но не в размера на 13-та заплата

Допълнително здравно и пенсионно осигуряване, застраховка живот, ваучери за храна и спорт са сред екстрите за служителите, показва проучване на Adecco България

18:09 | 12.11.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Само половината компании дават на служителите си коледен бонус, но не с големината на 13-та заплата. Това показва проучване на Adecco България, компания за HR решения, сред 100 български и международни компании от IT секторите, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство, базирани основно в София и Пловдив.

Причина за това е, че компаниите са ориентирани към поощряване на доброто представяне и предпочитат да плащат бонуси за постигнати резултати, а не за конкретни празници. Вероятно и това обяснява и защо великденските бонуси са още по-малко популярни и се срещат при едва 20% от компаниите.

„Проучването ни показва, че заплатата е най-важният елемент в привличането и задържаните на служители, но далеч не единственият. Работодателят се стреми да диверсифицира пакета от социални придобивки и компенсации, които предлага на служителите си, за да отговори на по-комплексните им потребности", коментира Константинос Милонас, изпълнителен директор на Adecco Group за България и Гърция.

Финансовият пакет на служителите включва както заплата, така и бонуси, ваучери, комисионни. Повече от половината от компаниите, с които Adecco работи, предлагат ваучери за храна, обикновено за 60 лева на месец, което е необлагаемият максимум. Предлагат се и бонуси, обвързани с представянето.

Предоставят се и много материални, но не пряко финансови стимули. В над 1/3 от компаниите се дават карти за градски транспорт. Почти всички анкетирани работодатели плащат мобилните планове и телефони, а в половината от тях се предоставят и служебни лаптопи, като това варира според позициите на служителите. В 2/3 от компании се предоставят и служебни автомобили, но за специфични позиции.

Друг тип възнаграждение за служителите е предоставянето на различни услуги, стойността на които може да е изцяло поета от компанията или е с участие на служителите. Такива са например допълнителното здравно осигуряване, което виждаме при почти 100% от компаниите.

„Ако компанията плаща 40 лева полица на месец на служител за допълнително здравно осигуряване, това е много добра инвестиция както за компанията, така и за служителите. Срещу тази стойност служителят получава много повече възможности да получи качествени здравни услуги, в сравнение, ако получи 40 лева като добавка към заплата си, посочва Ирина Йончева, HR директор на Adecco България. По думите ѝ това би намалило затрудненията и загубите на работодателя от евентуално отсъствие поради здравословни причини на неговите служители.

Застраховката живот е по-малко популярна и се среща при една трета от компаниите.

Допълнителното пенсионно осигуряване се наблюдава при едва 11% от компаниите. В тази група придобивки се включват и отстъпки за закупуване на спортни карти или използване на различни услуги към кафе-вериги, ресторанти, книжарници, оптики, банкови услуги и много други.

През последните няколко години изключително популярни стават политиките на компаниите за поддържане на баланса между личен и професионален живот. Работодателите се стремят да привлекат и последните поколения (GenZ), които навлизат в пазара на труда, за които е важно да имат чувство за свобода, гъвкавото работно време и работа от разстояние.

Така например при повече от 80% от компаниите се наблюдава възможност за работа от вкъщи. Въпреки че минималният брой платен отпуск е 20 дни, в поне половината от компаниите се дават допълнителни дни, които са средно пет на година. Единични са случаите, при които се дава възможността за платен отпуск на рождените дни на служителите.

Компаниите се стремят да изграждат и позитивна офис среда. Това може да включва стаите за игра и почивка, които наблюдаваме при повече от половината от компаниите и особено в IT сектора.

В 2/3 от компаниите се предлагат безплатни напитки например: минерална вода, кафе, чай, а често и храна: ядки, плодове и др.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:02 | 13.09.22 г.
fallback