fallback

Дигитален онлайн мониторинг на ВиК мрежата въвежда "Софийска вода"

С инвестиции за 40 млн. лева за тази година дружеството ще намалява течовете

15:18 | 25.02.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

„Софийска вода“, част от френския оператор Veolia, възнамерява да вложи 40 млн. лева за подобряване на ВиК мрежата и дигитални иновации в управлението на водата в столицата през тази година.

Голяма част от инвестициите са предвидени за изграждане на нова и рехабилитация на съществуващата водопроводна и канализационна мрежа. Планирани са ремонти на над 40 км водопроводи. През 2020 г. ще се реализират няколко основни инфраструктурни проекта на територията на Столична община, в това число в централна градска част, в зоната около Пирогов, бул. Сливница, в Модерно предградие, Кокаляне и Суходол. Ще приключи строежът и ще се въведе в експлоатация новият метан танк в Пречиствателната станция за отпадъчни води край Кубратово. Той е с обем 7000 кубически метра и изграждането му ще увеличи капацитета на съоръженията за добив на биогаз, което ще приближи компанията до пълната й енергийна независимост.

Показателите на водата в софийския водопровод съответстват на 99,22%, което е повече от изискванията по Наредба 9 от Министерството на здравеопазването. Това обяви Васил Тренев, изпълнителен директор на „Софийска вода“, който представи инвестиционната програма и планираните проекти на дружеството, част от "Веолия", за 2020 г.

Инвестиции

„Направените инвестиции за 2019 г. са в размер на 47,135 млн. лева, при планирани 46 млн. лева, което е преизпълнение по този показател, информира Тренев. "Реализираме редица инвестиционни проекти за изграждане и реконструкции на ВиК мрежите, както и за модернизация и основен ремонт на сгради и съоръжения. Въведохме и индивидуални водомери с дистанционно отчитане.“

Изпълнителният директор на „Софийска вода“ посочи, че при качеството на ВиК услугите дружеството е изпълнило петте ключови показатели за ефективност, поставени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

Той напомни, че в края на 2019 г. регулаторът публикува задължителен сравнителен анализ на ВиК сектора в страната за 2018 г. и „Софийска вода“ е вторият по големина инвеститор във ВиК сектора в България, след държавата.

През 2020 г. ще се реализират няколко основни инфраструктурни проекта на територията на Столична община, в това число в централна градска част, в зоната около Пирогов, бул. Сливница, в Модерно предградие, Кокаляне и Суходол. 

Дигитализация

В  „Софийска вода“ отчитат успех при дигитализирането на контрола и управлението на водния ресурс с въвеждането на система за смарт метъринг в София, която позволява да се следи състоянието на мрежата в столицата в реално време и да реагира по-бързо и от разстояние.

Според Станислав Станев, зам.изпълнителен директор в  „Софийска вода“, с този проект в дружеството ще получават информация  за водомерите на кварталите и петте най-големи клиенти на дружеството, за да могат да се планират водните ресурси със системата ERP.

Ще приключи строежът и ще се въведе в експлоатация петият метан танк за обезвреждане на утайките в канализационната мрежа в Пречиствателната станция за отпадъчни води край Кубратово. Той е с обем 7 хиляди кубически метра и изграждането му ще увеличи капацитета на съоръженията за добив на биогаз, което ще приближи компанията до пълната ѝ енергийна независимост.

Валентин Милушев, старши мениджър "Стратегическо управление на мрежата и планиране" в "Софийска вода", допълни, че вече има поставени над 500 измервателни устройства за подаваните количества вода  в 200 зони, които отчитат на 15 минути, за да се следи за течове по системата. За миналата година течовете са под 43%, а тази година дружеството си е поставило за цел те да паднат до 40%. За отстраняването им дружеството е определило един ден за голяма авария и три дни за малка.

Концесионерът се похвали, че оборотът за миналата година е 210 млн. лева, а събираемостта на задълженията са 96,48%. Прекъсването на водоснабдяването на абонати  през 2019 г. е приложено към 40 от тях, като над 60% от тях обаче са възстановили дължимите суми. От „Софийска вода“  обаче признаха безсилието си да събират пари за извършените услуги в някои квартали на София като „Филиповци“, „Факултета“ и „Христо Ботев“.

Проучване

За да подобрява клиентското обслужване и достъпа до информация, „Софийска вода“ всяка година се допитва до потребителите. Проучване от края на 2019 г. показва, че се увеличават хората, които са много доволни от услугите на дружеството, а общо делът на удовлетворените клиенти нараства до 87%. Качеството на водата продължава да е сред най-важните показатели и 74% от потребителите са доволни от него.  Увеличил се е и делът на хората, които пият чешмяна вода и той вече е достигнал 76%, при 73% през 2018 г.

След анализ на пазарните тенденции и предпочитанията на клиентите кара „Софийска вода“ ускорено да въвежда все повече дигитални услуги. Те, заедно с наличието на  мобилен център и безплатен денонощен телефон, се оценяват много високо и затова дружеството ще продължи да разширява портфолиото си от модерни, бързи и удобни възможности за комуникация и обслужване  Към момента дружеството предоставя електронни фактури, известява за прекъсвания на водоснабдяването чрез SMS-и и електронна поща, дава възможност за смяна на партида при промяна на собственост чрез страницата на дружеството.

Ремонти

Столичани трябва да се примирят с неудобството на ремонта по бул. Сливница на кръстовището от Сточна гара до ул. Раковски, който започва на 3 март и ще приключи до края на април. Няма обаче да се затваря движението, а ще има ограничение на някои от платната.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:42 | 13.09.22 г.
fallback