Комисията за защита на потребителите (КЗП) смята да инициира законови промени през новата година, тъй като са получени многобройни жалби от потребители относно дефектни стоки, заяви пред БНТ председателят на Комисията Димитър Маргаритов.
Той даде пример със следния казус - при закупуване на телекомуникационно устройство с дефект месеци наред то седи при търговеца с опити за безуспешни ремонти, а потребителят се примирява с това, че е затворил определена сума пари за продукт, който не може да използва.
Председателят на КЗП е категоричен, че тази практика трябва да се преустанови и заяви, че се готвят законовите промени, без обаче те да противоречат на европейското законодателство. По думите му решения ще се търсят или в посока съкращаване на сроковете, или в опции, от които потребителят да има правото да избира.
Забавените доставки, особено когато са подаръци за празници на близки хора, защото това са фиксирани дати, са най-честите проблеми за потребителите около коледните празници, коментира още Маргаритов.
„Когато има забавяне, отговорността е на куриера“, посочи той и поясни, че обезщетение за забавените доставки дължат както търговците, така и куриерските фирми, но санкциите не компенсират пропуснатите ползи.
Маргаритов обясни, че когато се коментира онлайн пазаруване, потребителите трябва да защитават правото си на връщане на стоки, които са закупили, но не са харесали. Той съветва искането за връщане на определен продукт да стане в писмена форма като имейл, а не само да се говори по телефона с търговеца.
"Когато се позовава само на разговор, търговецът винаги може да се оправдае, че срокът за връщане е изтекъл и потребителят няма как да докаже, че не е прав", подчерта експертът и напомни, че 14-дневният срок за право на връщане започва да тече от получаването на стоката от потребителя.
Маргаритов коментира изключителния ръст в пазаруването в интернет като един от ефектите на пандемията, чийто отзвук ще продължи и след това. „Когато пазарът се модулира, винаги има такива, които се опитват да преминат разумната граница на закона и на морала“, отбеляза още той.
Според председателя на КЗП има „нови ниши, нови способи за пазаруване, нови продуктови групи стоки от голям интерес на потребителите“.
„И тук забелязахме и установихме, че отново има търговци, които се опитват да хитруват на дребно“, потвърди Маргаритов изводите от проверки на Комисията.
Сред нелоялните практики в електронните магазини той открои движението на цените далеч преди дадена кампания, например за черния петък или коледните празници.
Експертите от КЗП установили, че в някои случаи стоката изобщо не е била продавана на указаната преди промоцията уж по-висока цена. „Очевидно ставаше въпрос за измислени проценти на намаление и фалшиви промоции“, категоричен е той.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?