IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Комитова: Ако „Хемус” остане незавършена, ще ни излезе пет пъти по-скъпа

Средствата за строителството на магистралата не са спрени, заяви регионалният министър

09:50 | 02.07.21 г.
<p>
	Регионалният министър Виолета Комитова.&nbsp;<em>Снимка: Гергана Костадинова, БГНЕС</em></p>

Регионалният министър Виолета Комитова. Снимка: Гергана Костадинова, БГНЕС

Държавата отделя много пари за строителството на пътища, а фирмите, които изпълняват проектите, се оплакват от години, че парите за строителството са малко. Държавата е права, че се дават много пари, и фирмите са прави, че получават малко. Гражданите пък са недоволни от ниското качество, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова пред Нова телевизия.

Според нея механизмът, по който се надписва сметката, е ясен. „При т.нар. „инженеринг”, ако за един път трябват 100 кубика бетон за качествена работа, в сметката се записват 200. Цената остава пазарна, но количеството е завишено. Същата е схемата и със свлачищата. При всички тях няма обществени поръчки”, обясни Комитова. 

По отношение на магистрала „Хемус" тя заяви, че никой не е спирал строителството на магистралата. „Важно е обаче кой би могъл да го спре. Първо - могат да го спрат фирмите, които да кажат на работниците си, че нямат пари за заплати. Това ще бъде лъжа, защото те имат много пари, но е възможно този процес да се случи по други причини. Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари. Г-н Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на „Автомагистрали” ЕАД и на всички подизпълнители.  Аз нямам власт над него. Въпреки че „Автомагистрали” ЕАД е собственост на МРРБ, г-н Беличев може да се уволни, само ако той сам реши", каза Комитова.

АМ „Хемус”

Тя добави, че строежът на магистрала „Хемус” представлява едно трасе от 250 км от Ябланица до Шумен.

„Това е равно на магистрала „Тракия” от Пловдив до Бургас. „Хемус” е разделена на девет участъка за строителство. За участъците от 1 до 6 сме одобрили 1,95 млрд. лв, а за участъците 7,8 и 9 сме осигурили 1,8 млрд. лв.”, обясни тя.

„В участъците 1,2 и 3 се извършва строителство с разрешението за строеж, а в участъците 4,5,6,7,8 и 9 не е започнало строителството. Нека поговорим кой и как спира строителството на магистралата. В 1,2 и 3 се строи и към този момент, а в другите - няма как да спрем строителство, което не е започнало”, заяви министър Комитова.

По нейните думи средствата за строителство на магистралата не са спрени.

„По първото постановление от участъци от 1 до 6, за които са разходени близо 2 млрд. лв., се строят само 1,2 и 3, а другите не са започнати. Важно е да отбележим, че „Хемус” се строи от нашето търговско дружество, наречено „Автомагистрали” ЕАД. Това е основната строителна компания, която работи с много подизпълнители, на които са раздадени аванси”, казва Комитова.

Към днешна дата са изплатени 71% от парите, а са завършени 4% от проекта, посочи регионалният министър.

„От 2 млрд. лв. на нашето търговско дружество са изплатени 1,38 млрд. – парите са там. По отношение на строителството 9 км са готови, а още 68 км са на етап строеж и не са въведени с Акт 16. Около 16 процента от магистралата са изпълнени, а с парите сме много по-напред. Въпрос на месеци е километрите по участъци 1,2 и 3 да бъдат завършени”, обясни министър Комитова.

„Аз мразя незавършеното строителство, защото то е най-скъпото. Ако „Хемус" остане незавършена, ще ни излезе пет пъти по-скъпа. Никой няма интерес да спира строителството на магистралата”, добави тя.

АМ „Тракия”

„Ремонтът на тази магистрала се финансират с други средства. Когато аз дойдох в министерството на 12 май - три фирми вече работеха в участъка Чирпан – Стара Загора. На 12 май се работеше усилено, а туристическият сезон се открива на 15 май. Опциите пред нас бяха две – или да спрем строителството, или да го продължим. Спряното строителство са загубени пари. Грешката е допусната в по-ранното планиране на тези ремонтни дейности”, каза Комитова.

„Фирмите започнаха да си искат парите. Ние казахме, че ще им ги дадем, но след като извършим проверка на място. Констатирахме некачествени строителни работи и ги накарахме да си отстранят дефектите”, обясни още тя.

Последна актуализация: 14:12 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и политика виж още

Коментари

Финанси виж още