Партии като „Възраждане“ отбелязаха огромен ръст на присъствието си в социалните мрежи, но нито една партия не се противопостави активно срещу пропагандата. Това констатира изследването "Пропаганда и дезинформация в предизборната кампания: основни послания и канали за разпространение" на Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД). За акцентите в предизборната компания, при която медиите не успяваха навременно да отсеят дезинформацията, особено по теми като Covid-19, зеления сертификат и европейския преход към зелена енергия, сподели в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, в предаването „В развитие“, Мартин Владимиров, директор „Енергетика и климат“ в ЦИД.
Той е на мнение, че обществото в България е едно от най-уязвимите от страните в Централна и Източна Европа към чуждестранно влияние, особено в медийния сектор, но няма достатъчно данни дали може да се говори за целенасочена стратегия, например директно от Пекин или Москва, за прокарване на определен тип дезинформация.
„Руски дезинформационни послания и откровена пропаганда успешно стигат до основни медии в страната като първо преминават през по-проблемни групи в социалните медии и не толкова популярни сайтове, които лесно биват „засилени“ от редица неформални групи. В условията на перфектна буря от кризи – Covid, енергийна и политическа – беше по-лесно такава дезинформация и послания да достигнат до най-гледаните и слушани медии в България“, смята експертът от ЦИД.
По думите му пропагандата е била в две основни направления – че Covid-19 е измама и ваксините не са ефективни, и че европейската Зелена сделка е виновна за енергийната криза в момента.
„Редица медии повтарят тезата на Русия, че сделката е неосъществима и е провал“, посочи Мартин Владимиров.
Според него подобни мнения засилват съществуващите идеи в обществото и лесно биват препечатвани и споделяни от големите медии. „Смесването на такива тези с правдоподобна информация засилва недоверието в обществото кое е истината в определена ситуация“, коментира експертът от ЦИД.
Владимиров обясни, че едни от основните заключения на доклада са, че около една трета от българите вярват, че COVID-19 е измислица с цел да увеличи печалбата на фармацевтичните компании.
„Над 40% вярват, че ваксините срещу COVID-19 са опасни или по-опасни от самия вирус. Над 40% смятат, че статистиката за починалите от вируса е нагласена. Шест от десетте най-популярни публикации по темата Covid са с подобно съдържание и идват от ограничен брой профили, като най-популярен е този на доцент Мангъров“, съобщи експертът.
Той отбеляза, че подобна е и ситуацията с темата за Зелената сделка в Европа. „Разпространява се мнението, че прилагането на европейската Зелена сделка и затварянето на електроцентралите ще доведе до режим на тока. Близо 40 на сто от запитаните твърдят, че единствено Зелената сделка е виновна за увеличаването на цените на електроенергията и газа“, разкри още данни от проучванията, записани в доклада на ЦИД, Владимиров.
Той потвърди, че всеки втори българин е съгласен с често тиражирания мит, че при затваряне на въглищните централи ще има режим на тока. В същото време близо две трети от хората продължават да подкрепят построяването на АЕЦ "Белене" и „Турски поток“.
От анализа се разбира, че 45% от българите виждат Русия като единствен възможен спасител на Европа във времена на енергийна криза.
„Очевидно тези послания се повтарят с особен интензитет, защото имат определена политическа цел“, смята Владимиров.
На първо място, сред политическите партии по бързо увеличаване броя на последователите на страниците им в социалната мрежа са "Възраждане" и лидерът ѝ Костадин Костадинов. Той е привлякъл най-много нови последователи от всички кандидат-президенти (над 22 хиляди само за три седмици) и като основна причина е антиваксърската му полемика и въвеждането на задължителен зелен сертификат на 19 октомври, допълни гостът.
В групата от пет националистически партии ("Възраждане", "Алтернатива за България", ВМРО, "Атака" и "Воля"), "Възраждане" получава 95% от всички взаимодействия и 98% от всички новодобавени последователи в тази група.
„В проруското пространство „Възраждане“ става монополист – имаха много добра организирана кампания“, потвърди Владимиров.
Той заяви, че почти няма партия, с много малки изключения, която да говори за предимствата на европейската Зелена сделка.
Трябва ли да бъдат по-активни медийният регулатор и Централната избирателна комисия, когато е засегнато „медийното здраве“? Какви мерки могат да вземат регулаторите и дават ли си сметка партиите за вредата, която нанасят с пропагандата си? Къде е мястото на България, когато е в ход дезинформационна кампания?
Целия разговор може да чуете във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „В развитие“ може да гледате тук.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"
Ирина Шейк пак събра всички погледи
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано