fallback

По-малко приходи и увеличени разходи принуждават банките да вдигат такси

Водената политика на ниски лихви и по-малко постъпления кара кредитните институции да търсят нов бизнес модел за финансиране на своите дейности, посочват от АББ

20:58 | 22.12.21 г. 4

Намалелите приходи от основна дейност – разликата между лихвите по депозити и кредити, принуждават банките да завишават своите такси. Това става ясно от коментар на Асоциацията на банките в България пред bTV по повод информацията, че някои кредитни институции увеличат стойността на услугите си.

Причината за по-ниските постъпления от отпуснати кредити е водената от централните банки, в това число и на Европейската централна банка, политика на ниски лихви, която принуждава банките да потърсят нов бизнес модел за финансиране на своите дейности.

От банкерската асоциация напомнят, че регулациите в областта на банковите и финансовите услуги нарастват значително – и като брой, и като тежест на изискванията, а банките изпълняват безвъзмездно и редица, възложени им от държавата функции, и по тази причина нарастват и свързаните с това разходи.

От АББ посочват, че към момента домакинствата разходват около 1,8% от дохода си за финансови услуги, част от които са и банкови, а тенденцията през последните пет  години е този дял да намалява.

Постепенното възстановяване на икономиката на България от негативното влияние на пандемията от COVID-19 води до увеличаване на бизнес активността и потреблението, които допринасят за ръста на основни показатели в резултатите на банковата система, в т.ч. и общата сума на приходите на банките от такси и комисиони, свързани с увеличения платежен оборот.

Банките са много по-регулирани от останалите финансови посредници, а високата сигурност, надеждност и точност, които те осигуряват в дейността си, се осъществят благодарение и на непрекъснатото инвестиране в дигитализация и повишаване на киберсигурността, както и в развитие на качеството на техния персонал.

Промените в банковите такси показват, че използването на дистанционни канали за банково обслужване е много по-изгодно за банковите клиенти, които все повече се ориентират към такъв тип обслужване с много предимства спрямо традиционното осъществяване на банкови операции на гише.

От банковата асоциация подчертават, че всяка банка сама определя цената на услугите, които предоставя на клиентите си, съобразно своя бизнес модел, стратегия за развитие и приетите вътрешни правила.

Данните показват, че се запазва тенденцията делът нa нетния доход от тaкcи и кoмиcиoни към общия нетен оперативен доход нa бaнкoвaтa система в България да е под средното ниво за ЕС. Нивото за нашата страна възлиза нa 28,4%, кoeтo e под средното ниво за EC от 31,6%, според данните нa Европейския бaнкoв орган (EБO) към кpaя нa юни 2021 г.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:32 | 14.09.22 г.
fallback