fallback

Гроздан Караджов: Парламентът трябва да се произнесе по казуса с АМ "Хемус"

Няма просрочия за разплащане по договори – по тези с текущ ремонт и поддръжка срокът за разплащане е удължен до 30 юни, съобщи регионалният министър

11:42 | 07.01.22 г. 1

Народното събрание трябва да се произнесе по казуса със строежа на АМ "Хемус" и да посочи начина, по който да продължи дейността. Това заяви в ефира на БНТ вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов.

"Държавата е вкарана в капан с казуса с магистрала "Хемус" – поръчани са материалите, а магистрала не е поръчана, заяви той. – Ако искаме да разплетем целия този казус докрай, тоест и деветте отсечки от АМ "Хемус" да се направят докрай, без решение на Народното събрание или дори закон, няма да се справим."

Министърът обясни, че много от договорите за отделните участници са с изтичащи гаранции и застраховки, при които държавният интерес не е защитен.

По думите му Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е възлагала строителство на магистрали на собственото дружество на МРРБ "Автомагистрали" ЕАД. Това дружество е трябвало да направи магистрала на десет отсечки, от които то е възложило на девет подизпълнители да доставят материали и да започне да строи. Когато е поръчвана магистралата, се е късала веригата", коментира Караджов и потвърди, че доста участъци са строени без разрешение и нарече това строителство "нелегално".

Той е категоричен, че няма как да бъдат накарани работещите в "Автомагистрали" ЕАД, управителния съвет, Агенция "Пътна инфраструктура" или той като министър да продължат да подписват документи, с които "по магичен начин" доставките и наемът на строителна техника се превръщат в завършени участъци от автомагистрала.

„Намирам казус, който дори служебното правителство не е успяло да реши. По част от трасето никога не е започвала работа“, посочи Караджов.

Министърът заяви, че задачата му е да въведе сериозна финансова дисциплина и увери, че ще следи за стриктното спазване на Закона за обществените поръчки.

„Няма да се практикуват формите на договоряне, те нямат място на пътищата“, изтъкна Караджов. 

Министърът каза, че няма да се прави на екшън герой, но ще направи цялостен одит на пътищата и магистралите.

Той напомни за представената вчера четиригодишна програма, структурирана в четири отдела – основен и превантивен ремонт на пътища, одит, политики, свързани с ВиК услугите, и цялостната визия на МРРБ. 

Министърът съобщи, че следващата седмица ще има широко съвещание в АПИ с ръководството на МРРБ и увери, че има достатъчно средства, за да се изпълни амбициозната програма на регионалното министерство за пътищата.

Гроздан Караджов увери, че няма просрочия за разплащане по договори. По тези с текущ ремонт и поддръжка срокът за разплащане е удължен до 30 юни.

„Ще се прави нов проект за тунел под връх Шипка, като пътят там ще е двулентов в двете посоки", каза министърът. Той за пореден път изрази учудване, че в настоящия проект пътят в тунела е само с две ленти, по една във всяка посока. Казусът за обходен път на Габрово и тунел под Шипка сега е в съда след обжалване на участници в обществена поръка за над 350 млн. лева.

Министърът съобщи още, че държавата ще осигури 70 млн. лева на ВиК дружествата за покриване на загубите им от скъп ток през 2021 г. „Обмисля се ВиК дружествата вече да купуват електроенергия на фиксирана цена поне през следващите пет години, колкото са бизнес плановете им“, потвърди Караджов.

Вицепремиерът обеща и пари за цялостни проекти и благоустройство при ремонти на канализацията. 

Край на инхаус процедурите, нов Фонд за регионално развитие и фокус върху най-бедните региони - това са трите приоритета, за които министърът на регионалното развитие ще работи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:18 | 14.09.22 г.
fallback