Проектът за закупуването на 6 медицински хеликоптера за спешна помощ е готов. Предстои да се обяви обществената поръчка за покупката им. Първият от тях се очаква да дойде след 2 години, а последният - след около 10.
"Толкова дългоочакван проект. Не става дума само за шестте машини, има много друга работа, която е невидима за повечето хора. Като се започне от законови промени и регламентиране на целия този процес. Системата има нужда от всякакъв вид регламентация, тъй като досега такава не е работила в България", посочи директорът на Планинската спасителна служба Емил Нешев в сутрешния блок "България сутрин" на Bulgaria ON AIR.
Предвижданото създаване на държавен авиационен оператор е дълъг процес, той изключва и възможността да се закупи хеликоптер втора употреба, обясни той и допълни, че ускоряването на процеса и по-бързото стартиране на дейността на системата ХЕМС може да се осъществи, ако се закупят хеликоптери втора употреба.
А на въпроса дали е възможно да не чакаме произвеждането на такъв хеликоптер, а да си вземем „втора ръка“, Нешев подчерта: "Ако се прави така, както се афишира в момента - със създаването на държавен авиационен оператор, който да изпълнява тази функция, е малко вероятно. Друг е случаят, ако се предприеме такъв тип законодателство, което да дава възможност за публично-частно партньорство, което да отвори възможността за частни компании, които са граждански авиационни оператори, да изпълняват тази дейност. Тогава те може да си осигурят и втора употреба машини, които да не бъдат по-различни от новите - наистина да могат да се случат веднага нещата".
Запитан от водещите Мария Константинова и Мирослав Димитров колко животи може да бъдат спасявани с тези хеликоптери, той каза: "Погледнато в европейски и световен мащаб това са страшно много животи - 30-40% от тежките случаи може да бъдат обработени с хеликоптер бързо, щадящо. Това са 30-40%, на които даваш наистина шанс".
Във връзка с медицинския персонал, необходим за специализираните хеликоптери, Нешев отбеляза, че всяка държава взима решението сама за себе си по законодателен път дали това да бъдат медици или парамедици, като към настоящия момент предстои да бъде взето такова решение и за България.
„При всички случаи това са специализирани длъжности, които трябва да се развият тепърва“, заключи той.
Друг отворен въпрос са и възможностите за кацане на медицинските хеликоптери в близост до специализираните лечебни заведения. Хеликоптерите е необходимо да закарат пациентите до болнично заведение, а за тази цел е необходимо болниците да имат опцията той да кацне до тях или около тях, подчерта директорът на Планинската спасителна служба.
Целия разговор може да гледате тук


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг