fallback

Да сглобиш предприемаческия пъзел

Предизвикателствата пред начинаещите и възможностите за успех коментираха предприемачи на форума FOUNDERS TODAY на Investor Media Group

21:30 | 28.06.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Има ли риск от провал? Избрал ли съм перфектния продут? Как ще реагира пазарът? Кога да разширя бизнеса си? На тези въпроси отговориха успели предприемачи, които съветваха мениджъри и основатели на стартъпи как да се справят с предизвикателствата на форума FOUNDERS TODAY, събитие на Investor Media Group, познато до 2021 г. като „Предприемачи на бъдещето“.

Най-често повтарящият се въпрос е каква да е следващата стъпка в стартиращия бизнес.

За предаването на опит и приемственост между поколенията коментира проф. Мартин Вечев, архитект и двигател на INSAIT. Неговият проект е пресечната точка между науката и предприемачеството. По думите му често, още при научната разработка, започва процесът на изява на технологичните компании и това продължава с регистрацията.

„Науката се препокрива с предприемачеството“, категоричен е проф. Вечев.

Той напомни, че INSAIT е проект в целия свят – в научни институти и в индустрията, и ще допринесе с продукти за екосистемата и за вдигане реномето на страната ни в глобален план.

проф.

На въпрос с какво ще допринесе проектът за българската предприемаческа общност проф. Вечев потвърди, че достъпът до изследвания е предпоставка за създаване на високотехнологични кадри за индустрията. „INSAIT е за таланти, но създава и стартъпи. Не знам дали ще станат еднорози, но ще окажат въздействие върху обществото и екосистемата“, споделя професърът.

Според него е много важно човек да попадне в такава среда. Той посочи и пътят: „Започва още с ученето, например на квантови технологии, после се попада на правилното място, оттам се влиза в инкубатор и се открива точната компания. Имаме специална програма, с която носим полза и за инвеститорите Тези, които идват, искат да си вдигнат нивото, а не директно да правят бизнес“.

Опит и предизвикателства

По какъв начин потребителите да оценят предимствата на компанията обсъдиха Димитър Димитров, изпълнителен директор на Allterco, и Джейн Димитрова, основател на Foodobox – мобилно приложение за храна, което свързва потребителя със заведения за стоки, с изтичащ срок на годност.

„Важни са резултатите. Трябва да имате реалистичен план, срещу който да получите оценка, каквото сте обещали. Трябва да го изпълните и да го представите и пред инвеститорите", съветва Димитър Димитров. Той смята, че е много важно да се направят сравнителни резултати, за да се видят възможностите на нови пазари.

Джейн

Димитров е на мнение, че ако „не ни познават – трудно се пробива“, затова препоръча гъвкави решения в привличането на нови клиенти и разработване на стратегии, които да допринесат за по-ниски разходи на услугите.

„Проблемът в България не са заведенията – те имат интерес да продават, а крайните потребители“, коментира Джейн Димитрова и заяви, че често инвеститорите подценяват българския пазар, но впоследствие се убеждават в неговите предимства.

Приоритет да отглеждаш децата си

Силвия Павлова, съосновател и управляващ съдружник в компанията за биокозметика с марката Woodenspoon, сподели, че най-голямото отмъщение е женската злоба, която променя пазара. Тя заяви, че вече има продукти, които да отговарят на изискванията на една майка как да отглежда своите деца. И поясни, че е създала фирмата с емоции като алтернатива.

Силвия

„Важна е идеята, да гоним една и съща ценностна система, дори да се разделиш с компания, но да се свържеш с друга, когато имаш клиентела, готова да купи отново от твоите продукти“, разказа тя и напомни, че в „бизнес училищата ни учат на определени правила, но истинската магия е да създадеш свой свят“.

Според Славена Радионова от Hotfarm, съосновател на първата ферма, специализирана в производството на продукти от люти чушки, най-важното е да има политика срещу стрес, особено за жените, за да отглеждат спокойно децата си.

Павлова не скри амбициите си да се направи хъб от компании, които да променят производството в България и съобщи, че вече има 12 компании, готови да се включат в инициативата.

Орлин Радев, основател и главен изпълнителен директор на Ampeco, в ролята на ментор на младия изобретател Костадин Недев, заяви, че пазарът подсказва кога се прави стартъп. Той е на мнение, че приоритет трябва да имат обучението и инвестициите в хората.

Орлин

Ценен урок

Емил Вагенщайн, главен маркетингов директор в Ozone.bg, в разговор с Димитър Димитров, съосновател и търговски дирктор  на Foxcrop, обърна внимание на това, че за успеха на една компания е важно тя да има обратна връзка с клиентите, да се отчитат културните различия, да има комуникация.

„Стремим се да организираме освен логистиката и самия маркетинг на продукцията, да разберем какви са интересите на потребителите“, каза Димитров и попита, кога е моментът да  се направи логистичен център, като Вагенщайн се пошегува и каза: „Утре“ като основание да се преценява моментът за инвестиции.

Емил

Послания за силата на историята

Мартин Куванджиев, основател на GoStartups, също е на мнение, че пазарът подсказва кога е дошло времето да се прави стартъп.

Съветът му към Денис Иванов, основател на Vodoraslo, е, че не е важно колко е добра първата версия на даден продукт, важното е да накараш хората да се връщат при теб.

„Започни с един продукт, потребителите ще оценят, няма по-добре от това да имаш история“, убеден е Куванджиев. Той потвърди, че трябва да имаш патент за даден продукт и с него да привлечеш инвестиции. „Продай историята“, съветва Куванджиев и смята, че няма перфектен продукт и успехът идва, ако се слуша пазарът.

По думите му, ролята на главния изпълнителен директор е да знае какво се случва навсякъде, но за да има добро управление трябва екип.

Мартин

Веско Колев, главен изпълнителен директор и основател на Icanpreneur, също обърна внимание, че за успеха на дадена компания е да разполагаш с правилните данни. В ролята на ментор на Кристиан Койнов, управител на "Инфокол", създател на електронен дневник за добри практики в детските години, той съветва да се познава конкуренцията и да се надгради  продукта, за да се постигне добра ефективност.

Веско

Генерални партньори на Founders Today са УниКредит Булбанк и Nexo. Събитието се организира с подкрепата на Алтерко. Институционални партньори са „Индустриален Холдинг България“ АД, Френско-българската търговска и индустриална камара, Германо-българска индустриално-търговска камара, Българската стартъп асоциация (BESCO), Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, Betahaus Sofia, CEED Bulgaria, Sofia Tech Park, Асоциация за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) и Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE).

Медийни партньори на Founders Today са Bloomberg TV Bulgaria, сп. BusinessGlobal и Rabota.bg.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:31 | 14.09.22 г.
fallback