IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

МРРБ планира финансиране на общински ВиК и пътни обекти за 419 млн. лева

Някои от ВиК тръбопроводите в страната са изграждани преди повече от сто години и са необходими огромни инвестиции за поддръжка и подмяна

14:13 | 11.07.22 г.
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Над 419 млн. лева от бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството да се осигурят за общински ВиК и пътни обекти, предлага вицепремиерът в оставка Гроздан Караджов с доклад до Министерския съвет, който трябва да бъде разгледан на заседанието тази седмица. Предложението е в изпълнение на коалиционното споразумение на правителството и на поетия ангажимент от министър Караджов към Националното сдружение на общините в България, уточняват от ведомството.

Финансирането е разделено поравно между ВиК и пътните обекти. Интересът на общините показа огромна необходимост от инвестиции в двата сектора. Местните администрации са подали 1007 проекта за ВиК обекти на стойност близо 1,8 млрд. лв. Общинските пътища, за които се иска финансиране, са 421 за над 1,330 млрд. лв.

Обектите са класирани на базата на критерии, сред които са валидно разрешение за строеж, сключен договор с изпълнител, значимост на инвестицията.

От МРРБ предлагат за финансиране 108 ВиК обекта в цялата страна. Някои от тях са в населени места, които от години имат проблеми с водоснабдяването заради стари тръби, чести аварии и загуби на вода. В списъка са включени водопроводи в Севлиево, Омуртаг, Хасково, Копривщица. Предвижда се подмяна на 9 км довеждащия водопровод за Вакарел. Финансиране се предлага за обекти, чийто ремонт е започнал преди две и повече години в Драгоман, Дългопол. Тези обекти не могат да бъдат довършени от общините заради липсата на финансиране.

Постъпилите проекти в МРРБ показват изключително лошото състояние на общинската водна инфраструктура, за която местните власти не могат да осигурят необходимите инвестиции, коментират от там.

ВиК тръбопроводите в страната са с дължина 90 хил. км, а прилежащите им съоръжения – пречиствателни и помпени станции, резервоари и др. – стотици. Някои от тях са изграждани преди повече от сто години и са необходими огромни инвестиции за тяхната поддръжка и подмяна.

Общинските пътища са близо 20 хил. км, като над 57% от тях се нуждаят от спешен ремонт. Около 870 от тях са в изключително лошо състояние. По данни на общинските администрации голяма част от трасетата не са ремонтирани над 20 години. В подадените искания за финансиране общините пишат, че на много места по тези трасета липсва изцяло асфалтова настилка, има множество дупки и пропадания, няма напречни наклони, липсват пътни банкети, канавки и мантинели.

За финансиране са класирани 62 общински пътя на обща стойност над 252 млн. лв. Половината от тях за малко над 90 млн. лв. имат валидно разрешение за строеж и сключен договор с изпълнител. Другата половина от проектите имат само разрешение за строеж. Това са трасета, които често осигуряват единствена връзка на населени места до общинския център, тоест единствен достъп до социалната инфраструктура и услуги. Такъв е пътят между Белослав и Аврен. Трасето е в изключително лошо състояние, а е основна връзка между двете общини.

В тежко състояние, неремонтирани от десетки години, са общинските пътища в областите Видин и Монтана. Такъв е пътят на територията на община Брегово (област Видин). По-голямата част от предлаганите обекти за финансиране чакат ремонт от 2016 и 2017 г., например в общините Септември, Свищов, Мирково, Камено, Гоце Делчев и други.

Десетки години не са ремонтирани общинските пътища и в област Смолян. В община Неделино е предложен за финансиране път, който осигурява единствен достъп до няколко населени места и лошото му състояние затруднява нормалното функциониране на социалното обслужване на хората, както и осигуряването на пожарната безопасност. Първото разрешение за строеж за основния ремонт на трасето е от 2016 г., презаверено през 2019 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:12 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още