fallback

БАН: Най-големият проблем на Бюджет 2015 е събираемостта на приходите*

От началото на прехода хората, които вземат политическите решения в България, не правят опит да променят ситуацията, коментира проф. Митко Димитров

13:02 | 15.12.14 г. 1

Бюджет 2015, също както бюджетите от предишни години, показва един сериозен проблем - събираемостта на приходите. Това заяви проф. Митко Димитров, директор на Института по икономически изследвания към БАН. Ежегодно учените правят преглед на бюджета между първото и второто му гласуване от парламента.

От началото на прехода хората, които вземат политическите решения в България, не правят опит да променят ситуацията, коментира проф. Димитров. Той призова политиците да признаят проблема и да предложат решение.

"Нашият бюджет има проблеми със събирането на средствата. Около 2 млрд. лв. от ДДС редовно не се събират. Митниците също не успяват да съберат достатъчно от акцизи и мита", заяви проф. Димитров. На фона на този проблем той смята парламентарните битки между партиите при дебатите за бюджета за "необясними".

Като друг проблем анализаторът посочи, че в България се декларира, че използваме програмното бюджетиране, но това не става на практика. При програмното бюджетиране използваният ресурс трябва да се съпоставя с резултатите, посочи той.

Митко Димитров посочи като положителни тенденции това, че финансовото министерство е планирало 3% дефицит, което било положителен сигнал към инвеститорите. Макар и със символични средства, има ориентираност към социалните проблеми, отчете той.

Проф. Искра Белева заяви, че реално в Бюджет 2015 няма политики, с които да се постигне обрат на пазара на труда и заетостта остава стагнираща, при високо равнище на безработица.

Бюджетът е консервативен по отношение на социалните дейности. Затова няма да има подобрение в социалната сфера, каза проф. Васил Цанов.  

В отговор на въпрос за планирания държавен дълг за 2015 г. от 8,1 млрд. лв. проф. Димитров заяви: „За мен е особено тревожно увеличаването на задлъжнялостта на България през последните години, въпреки че все още сме страна, която процентно спрямо БВП е сред най-малко задлъжнелите. От опита на другите страни знаем, че когато правителствата започнат да увеличават дълга, този процес става безконтролен и може да доведе до големи проблеми в страната, която си позволява да го прави“.

„Не е положителна тенденцията да се увеличава дългът. Остава надеждата, че правителството следващата година ще се опита да не разширява този процес“, допълни той. Икономистът предположи, че една част от средствата ще останат в резерва като буфер.

Проф. Искра Белева допълни, че е тревожно отсъствието на идеи за мобилизация на вътрешни ресурси за повишаване на приходите, така че проблемите да се решат със собствени сили. В бюджета не виждаме идеи как до 2017 г. ще България ще започне да прави политики, които да завъртят нейната икономика, така че да намалим заемите, допълни тя. Само лихвите по дълга ще струват 1 млрд. лв., заяви тя, но се позова на чут коментар „по телевизията“.

Ситуацията в общините

Проф. Стефан Иванов коментира ситуацията в общините. Според него управляващите няма да продължат децентрализацията, а записаното в управленската програма, че ще се въвеждат  механизми за провеждане на собствена икономическа политика на общините, е грешно. „Те нямат отношение към икономическата политика като приходи, разходи и инструменти“, обясни икономистът.

В Бюджет 2015 г. темата за децентрализацията присъства случайно покрай политиката за развитие на регионите. Изводът е, че отношението към темата е несериозно, песимист е експертът. Той припомни, че към момента нищо не е станало с идеята част от данъка върху доходите на физическите лица да се преотстъпва на общините.

Той изрази безпокойство, че от 6 години държавните стандарти за финансиране на общинската администрация не са променяни, въпреки повишението на   минималната работна заплата през годините. Така кадърните хора или бягат, или се заемат с управление на проекти от еврофондове, с цел да имат допълнителни приходи. Основната задача на общините обаче е да предоставят социални услуги на гражданите, допълни той.

„Бюджетът за бедствия и аварии в актуализирания бюджет за 2014 г.  е 120 млн. лв., 2015 г. - 70 млн. лв. Субсидията за капиталови разходи е увеличена с близо 10 млн. лв. за всички общини, но това става при нулево финансиране от европрограмите през 2015 г.“ , предупреди проф. Стефан Иванов.

*Новината е актуализирана в 14.55 ч.

Темата за Бюджет 2015 може да следите тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:24 | 13.09.22 г.
fallback