fallback

Р. Димитров: Застрахователният пазар е фрагментиран и трябва да бъде окрупнен

Целим се в топ 5 в общото застраховане, коментира пред Investor.bg изпълнителният директор в „Дженерали“

08:12 | 21.01.16 г. 10
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Главният оперативен директор на „Дженерали Застраховане“ Радослав Димитров. Снимка: личен архив

От началото на 2015 г. Радослав Димитров е главен оперативен директор и член на Управителния съвет на „Дженерали Застраховане“.

През 2001 г. завършва СА „Д. А. Ценов“-гр. Свищов, специалност „Застраховане и социално дело“ с придобита квалификационна степен бакалавър, а през 2003 г. придобива и степен магистър по „Застраховане“. Преминава през допълнителни квалификационни курсове по „Техническо застраховане“, „Управление и минимизиране на риска" и „Щети в имущественото застраховане“ в Munich Re и курс по презастраховане в Partner Re.

Радослав Димитров започва професионалната си кариера през 2002 г. като експерт в „ДЗИ“ – Главна агенция, гр. Ловеч. През 2003 г. започва работа в ЗАД „Виктория“ – главна агенция, гр. Ловеч, като главен експерт „Общо застраховане“, а от средата на 2004 г. заема същата длъжност в ЗАД „Виктория“ - Главна агенция, гр. София. След това в края на 2014 г. започва работа в дирекция „Имуществено и техническо застраховане. Презастраховане“ на ЗАД „Виктория“ като главен експерт „Ликвидация на щети“.

От 2008 г. е назначен за директор на дирекция „Имуществено и техническо застраховане“ в ЗАД „Виктория“, а от 2013 г. е и член на Управителния съвет на дружеството, което в края на 2015 г. се вля в „Дженерали“.

С г-н Димитров поговорихме са обединението на двете компании, плановете на „Дженерали“, проверките на активите на застрахователите и предизвикателствата пред пазара като цяло. Ето какво коментира г-н Димитров за читателите на Investor.bg:

Г-н Димитров, вливането на ЗАД „Виктория“ в „Дженерали“ е факт, след като през декември 2015 г. беше вписано в Търговския регистър. Как се осъществи то?

- Generali беше акционер и в двете компании - „Виктория“ и „Дженерали България“, и с оглед оптимизацията на бизнеса в България, фокусирането върху една компания, беше взето решението за обединяването, което беше планирано и не беше изненадващо. Процесът стартира миналата година и с вписването на самото решение на 18 декември 2015 г. вече оперираме само под един бранд.

Компанията се фокусира основно върху общото застраховане. Считаме, че в бъдеще там ще сме най-ефективни. Имаме амбицията да сме водещ застраховател в общото застраховане в България и се развиваме в тази насока. За момента сме шести с около 9% пазарен дял и догодина се надяваме да сме в топ 5.

Кога всъщност ще бъде отчетено покачването на пазарния ви дял, чисто статистически? Кога ще видим това, отразено в статистиката на Комисията за финансов надзор – с данните за декември или ефектът ще бъде пренесен през тази година?

- По-скоро ще бъде пренесен през тази година. Мисля, че ефектът ще бъде отчетен със статистиката за януари 2016 г.

Тъй като подобни сделки за вливания и придобивания по принцип са съпътствани с трансакционни разходи или пък с определени нетни ефекти, то доведе ли обединението до допълнителни разходи за „Дженерали България“ или пък тъкмо обратното – до положителни ефекти?

- При всички случаи разходите, които са направени във връзка с процеса по сливането, водят до положителни ефекти в резултата на дружеството по отношение оптимизация на управлението и работата с клиентите. Клиентите се обслужват от едно място и от тази гледна точка има позитиви. Конкретните параметри ще станат ясни с годишния одитиран финансов отчет, който ще излезе през март.

В каква насока ще бъде фокусът ви върху общото застраховане?

- Започваме да променяме и подобряваме всеки продукт. Идеята е да вземем най-доброто и от двете компании. Абсолютно всеки един продукт се преценява и се създава нов продукт, който се пуска на пазара. Поради тази причина имаме доста сериозна промяна и подобрение в целия портфейл и по отношение на продукти, и по отношение на тарифи.

По отношение на клиента – самият той няма да усети никаква разлика. От 18 декември 2015 г. насам договорите и за двете компании ще бъдат обслужвани според условията и начините, по които са били сключени. За клиента няма да има никаква разлика дали е бил клиент на „Виктория“ или на „Дженерали“. Действащите полици остават без промяна и ще бъдат обслужвани по начина, по който са договорени.

Планирате да влезете в топ 5 в общото застраховане. А какви са плановете ви в животозастраховането?

- Фокусът ни не е в животозастраховането. Предпочитаме да се фокусираме върху общото застраховане.

Играчите в животозастраховането са по-малко на брой, но пък може би конкуренцията е по-голяма...

- Може би да, но нашите анализи сочат, че ще сме по-ефективни и ще отбележим по-сериозни резултати в общото застраховане.

Конкретно кои сегменти в общото застраховане смятате да развивате?

- Искаме да направим новата компания доста добре диверсифицирана по отношение на портфейла, т.е. не се фокусираме върху конкретна бизнес линия. По-скоро искаме да направим един добър микс от различни бизнес линии. Фокусираме се най-вече върху ритейл бизнеса, масовите клиенти, но искаме да постигнем хубав микс от продукти.

Разбира се, не можем да избягаме от автомобилното застраховане, което все пак е номер едно на пазара, и разбира се – няма да вървим срещу пазарната логика. Но да кажем, че това няма да ни е основният приоритет. Опитваме се да се фокусираме и върху застраховките „имущество“ и „злополука“ и „здравно застраховане“ и да сме достатъчно силен играч в тези бизнес линии.

Какви са плановете ви в областта на здравното застраховане?

- Докато съществуваше, „Виктория“ беше лидер на пазара на застраховки „Злополука“. Тя влиза в обединената компания с ноу-хау-то, историята и продуктите, които има. Така че определено целите са ни да бъдем лидер в този сегмент и да го развиваме все повече и повече. Същевременно ползваме опита на Generali в здравното застраховане. Така че в този сегмент считаме, че ще бъдем доста добре позиционирани.

И при вас ли, както наблюдаваме в сектора, здравните застраховки се предлагат по-лесно на фирмено ниво, отколкото на индивидуално? Каква ще бъде тенденцията според Вас?

- Точно така. Като цяло смятам, че ще се запази тенденцията делът на индивидуалното търсене да е доста малък в сравнение с този на фирмено ниво. Схемите, по които фирмите дават тези предимства на служителите си и осъзнаването на тази необходимост там,  е доста по-често, отколкото индивидуалният интерес на хората.

Отделният клиент  по-трудно преглъща това като разход, макар че ползите в сравнение с това, което се получава по линия на задължителното здравно осигуряване, е безспорно е, но за съжаление не се осъзнава в момента.

По какви канали разпространявате продуктите си?

- Имаме около 500 служители, които са разпределени в 150 офиса в страната. Стараем се да има баланс както по отношение на продуктите, така и по отношение на самото им разпространение. Работим с почти всички брокери. Имаме вътрешна агентска мрежа, която развиваме, и извършваме директни продажби през офисите по места. Трудно ми е да ви дам точна пропорция, но имаме баланс по каналите.

А с кои банки работите за разпространяване на продуктите си?

- Работим с всички големи банки по отношение на кредитни карти, ипотеките и заложеното имущество на физически лица, корпоративните кредити.

През 2014 г. имаше процес по прелицензиране на здравно-осигурителни компании в застрахователни. Някои от тях оперират в общото застраховане с малък пазарен дял. Планирате да развиете само бизнеса на „Виктория“ или смятате да придобиете други компании в този сегмент?

- За момента не са обсъждани варианти за допълнителни сливания и вливания и считам, че, ако има някакво развитие за нас като компания, то ще бъде благодарение на вътрешните ни усилия за увеличаване на продажбите. Сега фокусът е насочен върху това.

Тъй като е налице тенденция на консолидация в целия сектор, какви са плановете ви в тази връзка?

- Има такава тенденция и има очаквания за сериозни процеси в тази насока във връзка с директивата Платежоспособност II, с различни стратегически ходове на големи компании, а видяхме и някои излизания от пазара.

През 2016 г. имаме изисквания, които трябва да се изпълняват по Платежоспособност II. Как Вие оценявате приемането на директивата у нас и какви са усилията ви за покриване на изискванията, които поставя тя?

- Директивата вече е обща за всички компании, които оперират в Европейския съюз. Като страна членка ще трябва да я спазваме. Моето мнение е, че прилагането на директивата в България ще доведе до едно оздравяване, което считам, че ще е здравословно и ползотворно за пазара като цяло. Като ефект е тази консолидация, за която говорим.

Пазарът е доста малък и много фрагментиран. За пазар и страна като нашата неизбежно трябва да вървим към някакво окрупняване. Считам, че това ще има позитивен ефект и за клиентите, защото един по-сериозно регулиран пазар ще означава една доста сериозна сигурност за тях и за в бъдеще.

Като цяло позитиви има, въпреки че процесът ще бъде труден за всички, включително и за нас. Но ние нямаме притеснения, защото като член на Generali Group се подготвяме от доста дълго време за това и по отношение на процедури, организация, хора и капитал, а и в това отношение Generali Group е изказала сериозна подкрепа за всичките си поделения в региона на Централна и Източна Европа, включително и България, че ще съдейства по всички възможни начини и ще изпълни всички необходими изисквания, за да може компанията да отговаря и да влезе през 2016 г. напълно адекватна спрямо изискванията на Платежоспособност II.

Нямам сериозни притеснения в тази насока. Вътрешно това ще ни създаде известна организационна работа, а и не само на нас. Фактът е, че ще стоим добре на пазара. Имаме пълната подкрепа на холдинга за това по всички възможни линии.

Когато говорим за Платежоспособност II, се имат предвид капиталови изисквания, които трябва да се покриват. А от какво естество са те?

- Предимно за това се говори, да. Оценката е комплексна. Това са оценки, които ще бъдат направени по отношение на капиталовата адекватност на дружеството като капитализиране, рисковете, които е поело дружеството – от какво естество са, експозиция – до колко те са концентрирани в един район или има дисперсия в страната или по териториален признак, резервите – доколко адекватни са те. Всичко това се взима и се изчислява. Идеята е все пак да се даде една комплексна оценка по отношение на това доколко финансово адекватна е компанията, за да поеме всякакви бъдещи искови претенции.

Какъв срок постави Комисията за финансов надзор за изпълнение на Платежоспособност II?

- Новият Кодекс за застраховането влезе в началото на 2016 г. и Платежоспособност II вече е валидна. Но не мога да ви кажа към кой момент Комисията за финансов надзор ще излезе с оценките за капиталова адекватност, но разпоредбите вече са валидни.

Към кой момент Комисията ще направи проверка и ще излезе със становище за това доколко и кои компании спазват изискванията на Платежоспособност II и кои не и съответно – какви мерки трябва да предприемат, за да ги спазят, и в какъв срок, в момента ми е трудно да ви отговоря, но е факт, че разпоредбите вече са валидни.

Може би това ще е свързано и с процеса по проверката на активите?

- Предстои да бъде извършен независим стрес тест и преглед на активите на компаниите, като за това се очаква да бъде определена методика от външна одиторска фирма. Това  ще се случи тази година. И ще е интересно да видим какво ще излезе като резултат . Най-вероятно това ще бъде първият момент, в който ще се направи някаква преценка коя компания как върви.

В края на 2015 г. бе избрана фирма, която да съветва КФН и да състави методологията, но знаете ли към момента какво се случва?

- Проверките не са стартирали. Поне ние нямаме информация. Вероятно работят по методологията.

Законово бе определен август 2016 г. като краен срок за извършване на оценките на активите. Според Вас твърде кратък ли е срокът за проверките? Притеснява ли ви?

- Нас лично не ни притеснява, защото този процес по оценка на резервите, при това от независима компания, вече го минахме. Минахме го за наши вътрешни цели във връзка със сливането, като беше ангажирана една от най-известните компании в тази сфера - Towers Watson. Така че тази оценка на адекватност на резервите при нас вече е направена и цялото това упражнение вече сме го направили, просто ще го повторим.

Очаквате ли процесът по проверка на активите да се отрази в посока забавяне на общия бизнес?

- Не. Моите очаквания са да няма някакво съществено влияние върху бизнеса ни в момента като административна тежест или забавяне на процесите.

Има ли интерес в България по отношение търсенето и предлагането на застраховки, свързани с все по-зачестилите кражби на данни, терористични атаки, например, наблюдавани в глобален план?

- Киберрисковете определено са тема, която заслужава внимание. Имаме готовност да предлагаме застрахователен продукт, но въпросът е, че в момента не виждаме никакъв сериозен интерес. Опцията присъства на пазара и тя не е от вчера или от днес, но определено интерес в тази посока, включително и от големите IT фирми, не се забелязва. Няма запитвания от клиенти, а и при предлагане от наша страна няма сериозен интерес.

А какви са плановете ви в средносрочен план – ще търсите разрастване или по-скоро свиване?

- Определено целите на компанията са не да ограничаваме, а точно обратното – продължаваме да развиваме всички видове продукти в общото застраховане. Искаме стабилно развитие и планираме сериозен ресурс за развитие на мрежа, продукти и канали за дистрибуция. Нямаме планове за момента за закриване на офиси. Ако изобщо някъде се стигне до това, то това ще е продиктувано единствено от някакви местни конюнктурни съображения .

Какви са плановете на групово ниво?

- Основната цел на Generali Group е да се превърне в ритейл компания номер едно, т.е. тя да е разпознавана като първи избор на клиента по отношение на ритейл бизнеса. Целта на компанията е до 2020 г. в Европа да се позиционира като номер едно в този сегмент.

Разбира се, в България също очакваме да станем по-сериозен играч в този сегмент благодарение на дистрибуцията през собствената ни мрежа, но също така и чрез дистрибуция през брокери, банки, онлайн и други продажбени канали.

Това ще бъде ли за сметка на повишаване на цени на продукти?

- Не. Надяваме се да стане точно обратното, че оптимизирането на процесите на ниво компания ще доведат до условия, благодарение на които ще сме по-конкурентни на останалите компании.

Застрахователните компании са едни от важните участници на българския капиталов пазар и на пазара на държавни ценни книжа. Какво е Вашето виждане за цялостното участие и как Вие участвате?

- Инвестициите ни подлежат на групови регулации и се съобразяваме с общи директиви, които Generali Group са изработили. Политиката ни за инвестиции се съобразява с груповите изисквания и се контролира от групата според политиката, която тя прецени да се води.

Как оценявате средата на ниски лихвени проценти, която имаме в момента в Европа и глобален мащаб? Един от рисковете в тази насока е спрямо дейността на застрахователите...

- Доколкото застрахователните компании акумулират сериозни средства, които трябва да инвестират някъде, това определено си е риск и носи някакви негативни отражения по отношение на финансовите резултати на пазара като цяло . В предходните години  високите лихви естествено подпомагаха резултатите ни, но за съжаление това време свърши и ще трябва да се съобразяваме от тук насетне с тази ситуация.

Остават ни все пак възможността да компенсираме това с по-добри резултати от оперативната ни дейност, което е и цел на настоящото ръководство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:58 | 13.09.22 г.
fallback