fallback

Таксите за преводи от fintech компаниите в пъти по-ниски от банковите

Липсата на транзакционни разходи при онлайн услугата сваля цената при превалутирането на електронни пари

17:21 | 25.10.16 г.

Услугите на технологичните компании във финансовия сектор, т. нар. fintech компании, ще се превърнат в алтернатива на част от по-скъпите банкови услуги. Ще изчезне таксата за откриване на разплащателна сметка, а с нея и таксата за обслужването ѝ. Това прогнозира Стефан Христов, основател на платформата за безплатно създаване на документи Pisar.bg.

Христов, който е и представител на Фондация "Граждани срещу бюрокрацията“, се похвали, че с онлайн услугата е предоставил база за сравнение на тарифите на отделните банки и е изпреварил дори БНБ, която след нея публикува таблица с „поносими“ такси за банковите услуги. 

„От десет години транзакционните такси на Банксервиз са едни и същи, а банковите такси за преводи се увеличават. Като се има предвид, че светът върви към безкасови плащания, ролята на fintech компаниите ще се засилва“, убеден е Христов. 

Христов цитира изказване на банкера Петър Андронов, председател на Асоциацията на българските банки, който през пролетта обяви проучване, според което 34% от младото поколение е готово да работи без банки.

„В света има бум на създаване на fintech компании, в Германия fintech са стартъпи, хората вярват в бъдещето им, венчър фондове инвестират средства в тях. Бъдещите потребители няма да инвестират в депозити, а в peer-to-peer мрежи“, посочи Христов, който напомни, че след реализацията на проекта на Фондация "Граждани срещу бюрокрацията“ преди година безплатните услуги са ползвали над милион клиенти.

Той напомни, че европейска директива препоръча да се намали цената на таксите за банковите услуги, а решение на Европейската комисия изисква хомогенни цени в една държава.

„Сега таксата за валутен превод в банка в България е 0,16% от сумата, при условие че транзакционните разходи в лева са същите, а цената е в пъти по-висока“, даде пример Христов.

За сравнение, преводът при fintech компанията e 0,16 евро, или 110 пъти е разликата със средната такса за банков трансфер в евро от 16,65 евро.

„Причината за по-високите такси на банките е, че те инвестират в средства за финансиране на услугите си, докато fintech компаниите не прехвърлят тежестта върху клиентите“, обясни Мартин Богданов, изпълнителен директор на Paysera България, която предлага глобална платформа за парични преводи и финансови услуги.

По думите му високите такси са причина за съществуване на fintech компания като Paysera.

“Банките трябва да спазват много изисквания и регулации и това е една от причините една кредитна институция да не е гъвкава, за разлика от една fintech компания. За сравнение, Paysera по закон може да емитира и превалутира електронни пари и обратно да ги изкупува", обясни той.

“Fintech компанията предлага по-иновативни решения и затова цената на услугата е по-ниска. При нея услугите са изцяло онлайн, не е необходима клонова мрежа както при банка, няма и такива разходи, защото идентификацията на клиента се извършва изцяло чрез интернет, което спестява разходи за офис, наеми и персонал“, разкри предимствата Богданов.

По думите му fintech компанията може да си позволи да предлага по-евтини услуги при парични трансфери. Така например таксите за откриване на сметка и месечна такса за поддръжка и обслужване на сметка, както и за интернет банкиране, при fintech компаниите е минимизирана и в повечето случаи е 0,00 лева.

Мартин Богданов изчисли, че много фирми предпочитат техните парични преводи заради ниските разходи.

„Ако една фирма прави средно месечно 15 превода за среден трансфер от 13 хиляди евро, според тарифите на различните банки този разход се движи средно между 130 и и 280 евро за месец. В Paysera този разход за единичен трансфер е 15 евроцента, а разходите за тези 15 превода са 2,25 евро. Разликата е повече от стотина евро на месец, което умножено по 12 месеца е вече значителна сума, която една фирма може да спести, ако направи превод през системата, а не през банка“, посочи Богданов.

Стефан Христов препоръча да се помисли и за социалната цена при обслужване на дебитните карти на пенсионерите.

„Таксата за обслужване в лева е 1,50 лева на месец, за 12 месеца се събират 18 лева, но когато се добави и таксата за теглене от банкомат, която по минималните тарифи е 20 стотинки, се получават над 20 лева разходи на година. Ако пенсията е 200 лева, това е 10% от месечната сума на годишна база на разходите“, изчисли Христов и напомни за европейската директива, според която таксите трябва да са съобразени с доходите на хората от дадена страна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:08 | 13.09.22 г.
fallback