Финансовото министерство продължава с опитите да извади на светло сивия сектор при търговията с горива.
Поредни нормативни изисквания затягат търговията с този тип продукти и ще натоварят бензиностанциите с нови разходи за монтиране на контролни уреди. Според мотивите към наредбата бизнесът ще трябва да вложи около 122 млн лв., но те ще бъдат еднократни.
Това става ясно от публикуван проект на наредба 18 на сайта на финансовото ведомство. Документът е разработен съвместно с екипи и експертите на Националната агенция по приходите (НАП), Българския институт по метрология (БИМ) и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
Само преди месец на сайта на МФ имаше друг подобен проект на подзаконов нормативен акт, който също беше качен за обществено обсъждане.
Разликата между двете проектонаредби е в числата и някои технически параметри на системите за следене на продажба на течни горива.
Освен това последно качената проектонаредба предвижда търговците на горива да подават в реално време данни към НАП за всяка отпечатана касова бележка. Това и сега фигурира като изискване, но не е съвсем ясно разписано. Ако промените бъдат приети, върху всяка касова бележка за бензин или дизел ще се отпечатва QR код, който съдържа данни за конкретната продажба - количество гориво, цена и време на покупката.
Гражданите ще може да сканират QR кода и да проверяват дали тяхната покупка е отчетена от бензиностанцията в НАП.
В мотивите към първата наредба бе записано, че ефектът върху държавната хазна ще е 117 млн. лв. под формата на допълнително събран ДДС, докато новата предвижда ръст на косвения налог със 150 млн. лв.
И в двата документа е заложено да бъде изработена предварително одобрена от НАП и БИМ „схема“ за всеки конкретен обект за продажба на течни горива, която да отразява всички компоненти на електронната система за продажба на този тип продукти и връзката между тях. Става дума за поставяне на нови „точки за пломбиране“ и за връзката между централно регистриращо устройство, средствата за измерване на разходите, концентратор и нивомерна измервателна система.
„Схемата“ ще се предоставя на органите на НАП и БИМ за предварително одобряване и ще се съхранява на място в търговския обект. По този начин ще се намалят критичните възможностите за нейното манипулиране, твърдят от Министерство на финансите. Освен това контролните органи ще разполагат по всяко време с информация за цялостната конфигурация на системата, която ще бъде използвана за съпоставяне с реалната обстановка на обекта при осъществяване на последващ контрол. Предвидено е всяка промяна, извършвана на схемата, да подлежи на последващо одобряване. Чрез него се очаква да се ограничат случаите, в които търговците извършват промяна в системата, която води до нерегламентирани продажби на течни горива. След проверки на данъчните е било установено, че връзката между колонките на бензиностанциите и касовите апарати в обектите, е прекъсвана, което дава възможност за продажба на горива без да бъдат отчитани в оборота на конкретния обект, пише още в мотивите.
Новата наредба предвижа и пълна забрана за продажба на течни горива, ако това не бъде отчетено през касовия апарат.
Продажбите ще бъдат блокирани и ако връзката между фискалния апарат и колонката бъде нарушена.
Според промените при тези случаи ще се разпечатват и последните данни на компонента, на който комуникацията му с друг компонент е прекъсната и автоматичното им изпращане в НАП, както и разпечатване и автоматично изпращане към НАП на данните при възстановяване на прекъсната връзка. Казано иначе, ще се следи с колко литра е блокирана системата и с колко стартира след това.
Както в предишната наредба, така и в последната качена за обществено обсъждане се планира извършването на сервизна дейност на фискалните устройства да се прави от техници, които да разполагат с уникален сервизен ключ, издаден от производител/вносител. По този начин от една страна ще се възпрепятства неправомерно въздействие върху системите и същевременно във всеки един момент ще е налице информация относно лицето, което е извършвало сервиз на съответното устройство, пише в мотивите.
Мярката е насочена към предотвратяване на продажбите на течни горива, които не са регистрирани и отчетени чрез ЕСФП (Електронна система с фискална памет). Веднъж годишно на всеки обект трябва да се прави профилактика на системите.
За лицата, които използват ЕСФП в обекти за продажби на течни горива възниква задължение да използват нови одобрени системи, съгласно изискванията на нормативния акт, а за лицата използващи ЕСФП към момента на промените, да приведат дейността си в съответствие с тях.
Казано иначе, стеснява се силно кръгът на фирмите, които ще имат достъп до въпросните системи.
Ако наредбата бъде одобрена от Министерски съвет, задължението за подаване на данни в НАП за всяка отпечатана фискална касова бележка трябва да влезе в сила до 31 декември 2018 г. Останалите изисквания трябва да бъдат изпълнени до 30 юни 2019 г.


По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
Варненски пожарникари с календар като Victoria's Secret
Вълнуващи празнични предложения от А1: Премиум смартчасовници с до 600 лв. отстъпка
Желязков: Мораториумът за износ на дизел скоро може да отпадне, НС да реши за отмяната
Ватиканът обяви, че жените не могат да стават дякони
преди 8 години два въпроса имам..1. колко хора ще се занимават да правят това ? и ако случайно видят че не е отчетено, кво ? ще сигнализират да се вкарат в още бюрокрация ли ?2. кво пречи QR кода да препраща към някакъв phishing сайт дето мяза на нап :) и който да ти показва че всичко е минало ОК. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години На потребителите кво им дpeме дали сделката е отчетена към НАП?Вместо да се чудят как да прехвърлят работата си на потребителите, по-добре данъчните да започнат да си изпълняват задълженията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Нали знаеш ... Една наша фирма ще ги прави и монтира тия алабалистики, малко да ги подкрепим, че са го закъсали, та им измислихме бизнес за 122 милиона. Те и за 22 ще свършат работа, ама няма как, много мамун по веригата. :) Инак модерно, а - щрак с баркода на джиесема и виждаш, колко ти е откънала от джеба държавата за ДДС и акцизи. След някоя година очаквам от НАПа да сложат на входа и на изхода на всеки данакоплатец подобна система, така хем ще знае какво яде българина, хем как го преработва и най-вече дали му е платил данъците, е па тогава Делян и Цацата, къ ще доказват доходи от сега се чудим ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години И до кога ще ги сменяме тия ЕСФП-та ... до кога тия от НАП и компания ще се чешат там дето не ги сърби отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Както са тръгнали защо направо не напишат, че само държавни бензиностанции и няколко вериги могат да продават горива. Абсурдна държава, това е ясно демонстрация, че държавата просто не може да осъществи контрол и за това го прехвърля като наказание на бизнеса и хората. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Това на фона на руското пристанище на Лукойл, разположено на българското черноморие? ха-ха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Няма лошо държавата да контролира крадливия бизнес по из късо, но щом иска да се инвестират 122 милиона за контрол, тя трябва да ги осигури, а не да ги плащаме ние чрез по скъпо гориво. Доколкото чета, тази сумма ще се избие за има няма 10 месеца хазната. Впрочем казуса ще е в полза на големите вериги и ще постави малките на колене, за кой ли пореден път. отговор Сигнализирай за неуместен коментар