fallback

Излишъкът в хазната за миналата година е 1,468 млрд. лева

Правителството одобри отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2016 г. и отчете забавяне при капиталовите разходи

14:05 | 27.09.17 г.

На база на данните от годишните отчети за касово изпълнение на бюджета на първостепенните разпоредители 2016 година е приключила с излишък по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа в размер на 1,468 млрд. лева. Това пише в годишния отчет за изпълнението на държавния бюджет за 2016 г., който правителството одобри на днешното си заседание, съобщи пресцентърът на кабинета.

Министрите предлагат на Народното събрание да разгледа и приеме годишния отчет за изпълнението на държавния бюджет за 2016 г. и доклада към него.

Отнесен към БВП, излишъкът по КФП за 2016 г. представлява 1,6%. За сравнение, в разчетите към Закона за държавния бюджет за 2016 г. е заложен дефицит за годината в размер на 1,8 млрд. лева, което означава, че спрямо заложеното в програмата за годината се отчита номинално подобрение на бюджетното салдо с 3,3 млрд. лева.

Бюджетното салдо на сектор „Държавно управление” за 2016 г. по методологията на Европейската система от национални и регионални сметки, съгласно априлските Нотификационни таблици за дефицита и дълга, е минимален излишък в размер на 0,03% от БВП, което съответства на разпоредбите на чл. 25, ал. 2 на Закона за публичните финанси. Следва да се отбележи, че 2016 г. е първата фискална година с бюджетен излишък по КФП и положително салдо на сектор „Държавно управление“ след 2008 г.

Фискалният резерв към 31 декември е 12,9 млрд. лева, в т.ч. 11,1 млрд. лева депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,8 млрд. лева вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Фискалният резерв към края на годината е над определения в чл. 64 на Закона за държавния бюджет на Република България за 2016 г. минимален размер от 4,5 млрд. лева.

Приходите и помощите по консолидираната фискална програма за 2016 г. са в размер на 33,959 млрд. лева, което представлява 102,9% спрямо годишните разчети, а представени като относителен дял в БВП – 36,7%. Съпоставени с 2015 г., постъпленията по КФП бележат номинален ръст от 5,5% (1,759 млрд. лева).

Данъчните приходи за годината са над 26,902 млрд. лева, което представлява изпълнение от 103,5% на годишните разчети.

Неданъчните приходи са над 4,150 млрд. лева, което представлява 92,6% изпълнение на годишните разчети.

Приходите от помощи и дарения (основно средства от структурните и Кохезионния фондове, от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и Европейския фонд за рибарство (ЕФР), от средства за директни плащания към земеделските производители и плащания по пазарни мерки и др.) за 2016 г. са в размер на 2,906 млрд. лева, което представлява 114,3% спрямо разчета за годината.

Приходите в частта на преките данъци възлизат на 5,037 млрд. лева, което представлява 107,5% спрямо годишния разчет.

Съпоставени с 2015 г., преките данъци нарастват с 9,7% (445,7 млн. лева).

Приходите от косвени данъци са в размер на 13,561 млрд. лева, което представлява 102,3% от годишния разчет. Съпоставени с 2015 г., косвените данъци бележат ръст от 8,9% (1,111 млрд. лева).

Постъпленията от други данъци (включват други данъци по ЗКПО, имуществени данъци и др.) са в размер на 985,9 млн. лева, което представлява 108,2% спрямо годишния разчет и нарастват с 13,8% (119,5 млн. лева) спрямо 2015 г.

Приходите от социални и здравноосигурителни вноски към 31 декември 2016 г. са в размер на 7,317 млрд. лева, или 102,6% спрямо планираните за годината, като спрямо 2015 г. нарастват с 370,7 млн. лева (5,3%).

Разходите по КФП за миналата година, включително вноската в бюджета на ЕС, представляват 35,1% от БВП, а общият им размер е 32,491 млрд. лева.

Съпоставено с разчетите към ЗДБРБ за 2016 г., разходите представляват 93,3% от планираните за годината, а спрямо предходната 2015 г. година намаляват с 2,193 млрд. лева (6,3%).

По-ниското усвояване на разходите през миналата година е свързано преди всичко със забавяне при капиталовите разходи. В структурно отношение по-ниско усвояване на планираните разходи се отчита по сметките за средства от ЕС, което е свързано основно със стартирането на процедурите за кандидатстване и изпълнение на проектите по новия програмен период 2014-2020 г., административни трудности и други, отчитат в Министерския съвет.

Лихвените плащания възлизат на 734,3 млн. лева (91,5% от планираните за 2016 г.), текущите нелихвени разходи – на 27,026 млрд. лева (100,6% спрямо разчета за годината) и капиталови разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) – 3,871 млрд. лева (63% от разчетите към ЗДБРБ за 2016 г.).

Вноската на България в общия бюджет на ЕС, изплатена за 2016 г. от централния бюджет, възлиза на 859,5 млн. лева (0,9% от БВП), което е в съответствие с действащото през годината законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.

На днешното си заседание правителството одобри и Годишен доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2016 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2016 г., които предстои да бъдат внесени в Народното събрание.

Общият паричен ресурс към 31 декември 2016 г. по сметка на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система в Българска народна банка е в размер на 2,658 млрд. лева, от които 2,657 млрд. лева са оформени в годишни депозити с решения на управителния съвет на Фонда.

По отношение на държавния дълг предвидените законови ограничители са спазени, като размерът му в края на миналата година е 25,8 млрд. лева, което представлява 96,8% от заложения лимит за максималния размер на държавния дълг към края на 2016 г. в ЗДБРБ за 2016 г. в размер на 26,6 млрд. лева.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:47 | 13.09.22 г.
fallback