fallback

Потребителското доверие в Германия е най-високо от 6 години насам

Подобрението на индекса е добра новина за правителството, както и за страните от еврозоната

12:00 | 26.06.13 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Потребителското доверие сред немските граждани достигна най-високото си ниво от шест години насам. Това се случи благодарение на силния трудов пазар и на ръста на работните заплати - знак, че през 2013 г. най-голямата европейска икономика започва бавно да се възстановява.

Ръстът в заплащането е около 6,6%, пише Ройтерс. Това, в комбинация с умерената инфлация, увеличи и покупателната сила на потребителите - момент, в който лихвите по депозитите са ниски и по никакъв начин не стимулират гражданите да спестяват, а ги насърчават да харчат повече.

Според маркетингово проучване на компанията GfK, проведено сред 2 хил. германски граждани, индексът на потребителското доверие ще достигне 6,8 през юли, което е най-високото му ниво от месец септември на 2007 г. През юни индексът бе 6,5.

Подобрението на индекса е добра новина за правителството, което тази година разчита вътрешното търсене да ускори растежа, защото износът пострада от кризата в еврозоната и забавянето на икономиката на Китай.

Това е добър знак и за страните в еврозоната, които в момента изпитват трудности и търсят начин да внасят повече стоки в Германия, за да балансират търговското си салдо със страната.

Проучването показва, че желанието на германците да харчат е спаднало през юни, въпреки че според GfK то ще остане на високо ниво. Според маркетинговата компания стабилният трудов пазар и високите работни заплати дават на германците нужната сигурност, че ще могат по-лесно да се сдобият с жилище особено сега, когато условията по кредитите и ипотечните заеми са добри.

Разходите, които домакинствата правят, бяха спасението за немската икономика през първите три месеца на годината. Те се превърнаха и в двигател за възстановяването на европейския растеж, който се сви заради рецесията, слабите инвестиции и износ към други страни.

GfK потвърди прогнозата си, че вътрешното потребление, което съставя 60% от брутния вътрешен продукт на Германия, ще се покачи с 1%, ако кризата в еврозоната не се задълбочи.

За трети пореден месец немските граждани очакват техните доходи да се повишат. Причината е ниското ниво на безработица в сравнение с Гърция и Италия, където всеки четвърти е без работа. Въпреки мудното движение на световната икономика анкетираните очакват икономиката на страната им бавно да се възстановява  Рецесията изглежда, че свършва, а това ще ускори темпото на възстановяване.

Другите данни от проучването показват, че и бизнесът, и инвеститорите гледат оптимистично. Износът и производството се увеличиха, подкрепени от разширяването в частния сектор, въпреки спада в поръчките в индустриалния сектор и лекият ръст на безработицата.

Икономиката не е основният проблем преди изборите на 22 септември. Според проучванията на GfK, докато потребителското доверие остане високо, то шансовете на канцлера Ангела Меркел да спечели за трети път изборите също ще бъдат високи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:59 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Европа виж още