За лятната си почивка много европейци избират пътешествие с туристически кораб или дестинации, до които се стига с ферибот. Какво може да се направи обаче, за да станат тези пътувания по-безопасни? Финансирани от ЕС научни изследвания търсят решение на въпроса за по-лесна и по-безопасна евакуация при злополуки с големи пътнически кораби или пък предлагат нови стандарти при проектирането на кораби, информира Европейската комисия.
Например проектът „Линкей“, за който ЕС предоставя 2,5 милиона евро до 2015 г., има за цел коренно да промени сегашната практика за справяне с извънредни ситуации.
„Разработихме новаторски безжични електронни етикети, които могат да се поставят в спасителните жилетки, за да може лесно да се установи местоположението на хора във вътрешността на кораба“, заяви д-р Анастасис Кунудес, технически ръководител и главен изпълнителен директор на SignalGeneriX, един от партньорите в проекта. Така в случай на евакуация отговорниците по безопасността ще знаят точно къде се намира всеки пътник и член на екипажа.
Изследователите са разработили и радарно устройство, което открива точното местоположение на пътници, попаднали във водата.
Технологията може да се използва и за да се наблюдава здравословното състояние на пътници с помощта на специални гривни или за знаят родителите къде са децата им на големите туристически лайнери, с които понякога пътуват хиляди пътници, екипаж и персонал.
В начинанието участват 15 организации от Германия, Гърция, Италия, Испания, Кипър, Обединеното кралство и Швейцария.
През 2012 г. приключи проектът GOALDS, по който са създадени нови разработки, за да се повиши безопасността на големите туристически лайнери при сблъсък или засядане. Благодарение на новите проектантски решения вероятността корабите да не потънат след засядане или сблъсък се повишава с 20%.
Резултатите вече са предоставени на Международната морска организация, за да се усъвършенстват нормите за безопасност и изчисленията за туристическите лайнери. Проектът е част от пакет научни изследвания за подобряване на морската безопасност, финансирани от ЕС.
За този проект по линия на ЕС са осигурени близо 3 милиона евро. В него участваха 19 участници от девет държави, а координатор е Националният технически университет в Атина.
Двата проекта са финансирани по Седма рамкова програма за научни изследвания и технологично развитие (2007 - 2013 г.).
С новата програма „Хоризонт 2020“ се очаква да продължи финансирането на такива научни разработки.


Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода днес в събота
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Над 12 000 именици във Варна празнуват на Никулден
Fitch понижи перспективата за Унгария до „негативна“ заради предизборния бюджет
Новата стратегия за сигурност на Тръмп атакува съюзниците, а не враговете на САЩ
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри
БСП включи задна скорост, остава в управлението
Земетресение разлюля Румъния тази сутрин
"Арапя" отново наводнен, много вода и по пътищата в района на Царево ВИДЕО
Наводнени булеварди в Пловдив, свлачище на пътя Асеновград-Смолян