Очаква се до 2030 г. по европейските пътища да са в движение най-малко 30 милиона леки автомобила с нулеви емисии, става ясно от плана на Европейската комисия (ЕК) „Стратегия за устойчива и интелигентна мобилност“, който изпълнителната власт на Европейския съюз (ЕС) представи днес.
От Брюксел разкриха подробности относно стратегията, както и план за действие от 82 инициативи, които ще направляват работата на Комисията през следващите четири години.
Както е посочено в Европейския зелен пакт, резултатът ще бъде намаляване с 90 % на емисиите до 2050 г. благодарение на „интелигентна, конкурентоспособна, безопасна и достъпна (включително във финансово отношение) транспортна система“, изтъкват от ЕК на своя сайт.
„За да постигнем целите си в областта на климата, емисиите от транспортния сектор трябва да следват ясно изразена тенденция към намаляване. С днешната стратегия ще се промени превозът на хора и стоки в Европа и ще стане по-лесно да се комбинират различни видове транспорт. Определихме амбициозни цели за цялата транспортна система, за да гарантираме устойчиво, интелигентно и стабилно възстановяване от кризата с COVID-19“, заяви Франс Тимерманс, изпълнителен заместник-председател за Европейския зелен пакт.
Според еврокомисаря по въпросите на транспорта Адина Вълян цифровите технологии имат потенциала да променят коренно транспорта и чрез тях мобилността да стане по-интелигентна, по-ефективна и по-екологосъобразна.
„Трябва да осигурим на предприятията стабилна рамка за екологосъобразните инвестиции, които ще трябва да направят през следващите десетилетия. Като следваме тази стратегия, ще създадем по-ефективна и по-стабилна транспортна система, с която уверено ще вървим към намаление на емисиите в съответствие с целите ни по Европейския зелен пакт“, изтъкна Вълян.
Основни етапи за интелигентно и устойчиво бъдеще
„Стратегия за устойчива и интелигентна мобилност“ предвижда всички видове транспорт да станат по-устойчиви, с широко достъпни екологосъобразни алтернативи и подходящи стимули за насърчаване на прехода. Конкретните основни етапи ще осигурят времевата рамка за прехода на европейската транспортна система към интелигентно и устойчиво бъдеще.
Според Стратегията на ЕК до 2030 г. по европейските пътища ще бъдат в движение най-малко 30 милиона леки автомобила с нулеви емисии; 100 европейски града ще са неутрални по отношение на климата; високоскоростният железопътен трафик ще се удвои в Европа; планираното колективно пътуване за маршрути под 500 км следва да бъде неутрално по отношение на въглеродните емисии; автоматизираната мобилност ще бъде внедрена в широк мащаб; морските плавателни съдове с нулеви емисии ще са готови за пускане на пазара.
До 2035 г. от ЕК очакват големите въздухоплавателни средства с нулеви емисии да са готови за пускане на пазара. До 2050 г. почти всички леки автомобили, микробуси, автобуси и нови тежкотоварни превозни средства трябва да бъдат с нулеви емисии; железопътният товарен трафик е необходимо да се удвои; трябва да се изгради напълно оперативна мултимодална трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T) за устойчив и интелигентен транспорт с високоскоростна свързаност.
10 ключови области за действия за реализиране на стратегическите цели
За да се превърнат целите ни в реалност, в Стратегията са набелязани общо 82 инициативи в 10 ключови области за действия („водещи инициативи“), всяка от които включва конкретни мерки.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“
преди 4 години Видите ли ЕК очаквала нещо си ама защо първо не вземе да реши какво точно иска и как го иска, защото променяйки на всеки 10-15 години вижданията си за какво е екологично и какво НЕ е екологично прилича на една селска девственицаа дето се вижда че всъщност нищо не разбира и въобще няма връзка с реалността.Допреди няколко години хибридите бяха екологични, съмнявам се че ЕК ще мисли същото за тях след 10-тина години. Та я пак в началото. Да кажат в прав текст какво точно мислят да правят през следващите 20-30 години. Ако могат де. Защото почвам да се съмнявам, че в ЕК експертите вече са твърде малко в сравнение с лъжците, лицемерите и актьорите, за които не е проблем да си сменят идеите с всеки нов сценарии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар