fallback

Пакетът “Мобилност“: протекционизъм или битка срещу социалния дъмпинг?

ЕП се готви да приеме днес новите, по-строги правила за шофьорите на тежкотоварни камиони в ЕС

08:48 | 09.07.20 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Холивуд увековечи шофьора на голям камион като новия герой на безкрайните пътища, припомня швейцарският вестник Bote der Schweiz. Днес обаче този герой прекарва седмици на път, далеч от семейство и приятели, стои с часове в задръствания, спи в кабината, нощува на претъпкани паркинги и вечно гони безумния график. Такава е днешната реалност, при това – за малко пари, коментира изданието.

Решенията, който Европарламентът ще вземе за шофьорите на тежкотоварни камиони, станаха известни като пакет „Мобилност“. В няколко страни като България, Румъния, Словакия и Полша, те се натъкват на сериозна критика, защото ограничават свободната конкуренция. Германският вестник Frankfurert Allgemeine Zeitung, цитиран от DW, също пита дали наистина става дума за по-високо заплащане и по-чести пътувания до вкъщи или пък това не е прикрит протекционизъм.

Пред изданието евродепутатът от ГСДП Исмаил Ертуг припомня за 39-те трупа, открити миналата година във Великобритания в камион с българска регистрация. Ертуг цитира българския премиер Бойко Борисов, който отхвърли всякаква българска отговорност с аргумента, че камионът не се е връщал в България от 2017 година. Според евродепутата, точно това доказва, че държави като България, Румъния и Словакия използват тирове със своя национална регистрация и свои шофьори, на които се плаща по-малко, въпреки че участват в транспортните потоци вътре в ЕС. И това е така не само в Германия. В Австрия половината от тежкотоварните камиони вече са с регистрационни номера от Източна Европа. А според Евростат 70% международните превози вече се осъществяват от шофьори-източноевропейци. Според новите правила, шофьорите занапред ще имат право да се прибират всеки три седмици у дома. И понеже не е ясно дали ще се възползват от това право, парламентът им налага и задължението на всеки осем седмици да се завръщат заедно с камиона си в своята родна страна. Освен това те са длъжни на всеки три седмици да си взимат по един удължен уикенд, който не прекарват в кабината на камиона.

И най-важното: чуждестранните тираджии занапред ще получават равно заплащане с шофьорите в страната, където работят – като това не се отнася единствено до транзитните превози.

Бурните дискусии около пакета „Мобилност“ продължиха цели три години. От една страна по-богатите страни-членки и няколко могъщи синдиката настояваха за много стриктна уредба, която „да защитава правата“ на близо 3,5 милиона тираджии в ЕС и да ги предпазва от социален дъмпинг. Държави като България, Румъния, но също и Ирландия, през цялото време възразяваха, че това всъщност са протекционистични мерки, с които се предпазва местният трудов пазар от евтината конкуренция. Няколко източноевропейски държави вече обявиха, че ще предприемат юридически стъпки срещу новите правила.

P { margin-bottom: 0.08in }

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:18 | 14.09.22 г.
fallback