fallback

Pfizer ще продава лекарствата си на себестойност на бедните страни

45 от най-бедните държави в света ще получат достъп до пълната гама продукти на фармацевтичната компания

15:39 | 25.05.22 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Американската фармацевтична компания Pfizer възнамерява да предостави пълната си гама патентовани лекарства на „благотворителна цена“ в 45 от най-бедните страни в света. Това включва лекарството за коронавируса Paxlovid, както и лекарството за рак на гърдата Ibrance, което е едно от най-продаваните лекарства на Pfizer, съобщи компанията в сряда, цитирана от Ройтерс.

Ваксината срещу Covid-19 Comirnaty, която Pfizer разработва съвместно с базираната в Майнц биотехнологична компания Biontech, също е в списъка. Листата включва 23 лекарства и ваксини за лечение на инфекциозни заболявания, някои видове рак и редки и възпалителни заболявания.

27-те държави с ниски доходи и 18-те държави с по-ниски доходи, включени в „Споразумението за по-здравословен свят", обхващат по-голямата част от Африка и голяма част от Югоизточна Азия. Пет държави - Руанда, Гана, Малави, Сенегал и Уганда - вече поеха ангажимент да се присъединят към споразумението, което беше обявено на Световния икономически форум в Давос.

Главният изпълнителен директор на Pfizer Алберт Бурла заяви, че Paxlovid със сигурност ще играе голяма роля. „Ако имат нужда от него, могат да го получат веднага“. Тъй като Pfizer пуска на пазара нови лекарства и ваксини, те също ще бъдат добавени към портфолиото от лекарства на цена без печалба, каза той.

При пускането на пазара на ваксината срещу Covid Pfizer беше подложена на остри критики, тъй като в някои по-бедни страни се чакаше месеци, след като в по-богатите страни вече бяха сложени първите дози.

Бурла изтъкна липсата на здравна инфраструктура в някои държави, което затруднява разпространението на ваксината. Той заяви, че новото споразумение взема предвид и този въпрос. „Вместо да си измием ръцете и да кажем: Дадохме ви продукта, правете с него каквото искате", ние казваме: „Ще ви дадем продуктите и ще седнем с вас, за да видим как можем да организираме система, която да ги използва“.

През целия период на пандемията компанията продава ваксината си срещу Covid-19 в страните с по-ниски доходи за около 7 долара за доза, което е близо до цената, която тя определя като себестойност, в сравнение с цена от 19,50 долара в САЩ. За Covid и други заболявания аналогичните производители на лекарства са провеждали подобни програми на ниски цени, особено за заболявания, разпространени в развиващия се свят. Но за повечето категории лекарства много от най-новите и модерни терапии може да имат нужда от години, за да достигнат до пазарите с ниски доходи, ако изобщо достигнат, става ясно от доклад на Фондацията на Бил и Мелинда Гейтс.

Pfizer произведе милиарди дози от ваксината срещу Covid и ги разпространи по целия свят, като същевременно стана свидетел на това как ваксината се превръща в един от най-продаваните фармацевтични продукти за всички времена. Нейната програма за разширен достъп до лекарства поставя нови предизвикателства, а крайният успех или неуспех може да стане известен едва след години. Наред с постигането на първоначалните споразумения с Руанда, Гана, Малави, Сенегал и Уганда, Pfizer ще трябва да помогне на много от страните да постигнат значителен напредък в местните си здравни системи, за да могат лекарствата да достигнат до пациентите.

„Дяволът се крие в детайлите", казва пред Bloomberg Джей Айер, главен изпълнителен директор на Access to Medicine Foundation, която се застъпва за достъпността на лекарствата и класира компаниите въз основа на това доколко справедливо предоставят продуктите си, доколко широко техните изследователски програми са насочени към неудовлетворените медицински нужди в световен мащаб и доколко добре интегрират глобалния достъп в бизнес плановете си.

Миналата година Pfizer беше на четвърто място в индекса на фондацията - след GSK Plc (бивша GlaxoSmithKline), Novartis AG и Johnson & Johnson. Айер казва, че много големи производители на лекарства са фокусирали в исторически план операциите си на развиващите се пазари върху бързоразвиващите се икономики, където неудовлетворените нужди могат да бъдат големи, но също така и бъдещите възможности за продажби.

Обикновено тези компании „не дават непременно приоритет на страните с най-ниски доходи, но признават, че страни като Бразилия, Индия и Китай са от решаващо значение за техния бизнес", казва Айер. „Те са склонни да гледат на това като на достъп до пазара“, допълва той.

Pfizer трябва да бъде оценяван въз основа на обема на „действителните лекарства за пациентите" в страните с ниски доходи, на които е обещал да помогне, каза Айер в интервю преди обявяването и допълва: „Дали планът е амбициозен или отговаря на реалните нужди, зависи от пациентите, до които накрая е достигнало лекарството“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:35 | 14.09.22 г.
fallback
Още от САЩ виж още