Разширението на Панамския канал най-накрая заработи. Проектът за модернизиране на 102-годишното съоръжение на стойност над 5,25 млрд. долара посрещна първия си контейнеровоз с почти 9 хил. контейнера, съобщава АP.
Китайският кораб Cosco Shipping Panama отплава от гръцкото пристанище Пирея на 11 юни. Вчера той навлезе в разширения канал и няколко часа по-късно навлезе във водите на Тихия океан.
Проектът за разширение на съоръжението се забави с 2 години, преживя спорове в арбитражен съд и превиши значително първоначалния бюджет, посочва агенцията. Изгребаната пръст достига 25 пъти обема на Пирамидата от Гиза, а вложената стомана би стигнала за изграждането на 29 нови Айфелови кули.
Само в една от трите камери на разширението би могла да се побере Empire State Building.
От 2009 г. насам общият тонаж, преминал през канала, се е увеличил с 60 на сто. Въпреки това Панама реши да разшири съоръжението, за да може да обслужва и най-големите контейнеровози. Така капацитетът на канала ще се удвои.
Вече повече от 170 от най-големите кораби са резервирали преминаването си през разширеното съоръжение.
Разширеният Панамски канал би скъсил драстично и пътя на американските танкери за втечнен газ, предназначени за азиатските пазари. Според експерти около 10% от контейнерния трафик от Източна Азия до САЩ ще се пренасочи към източните пристанища, вместо към западните. Тази прогноза възобнови и някои проекти за реновации и подобрения по пристанищата.
За Панама се очаква новият канал да даде тласък на икономиката чрез привличане на нови инвестиции и разкриване на работни места в сектора на услугите. Правителството получава дивиденти от съоръжението, които възлизат на 2,1% от брутния вътрешен продукт (БВП).
Международният валутен фонд (МВФ) прогнозира, че икономиката на Панама ще продължи да расте със сегашната си скорост от близо 6 процента годишно. От 2009 г. чуждестранните инвестиции в страната са се утроили.
В момента правителството строи втора линия на метрото в столичния град и планира и трета. Строи се и нов мост над самия канал, който ще има шест платна за автомобили и железен път за метрото. Удвоява се и капацитетът на летището в страната, строят се нови далекопроводи, а 450 млн. долара са предвидени за инвестиции в северните, по-бедни райони на столичния град.
Според анализатори Панамският канал отново може да трансформира динамика на световната търговия, както се случи и при откриването му преди повече от 100 години. Съоръжението може да пренасочи и трафик от Суецкия канал в Египет и да промени потока от стоки между Тихия океан и Америките.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс