fallback

Скъпият алуминий увеличава стойността на продажбите на "Алкомет", но не го спасява от загубата

Силното търсене не успява да компенсира ръста на разходите за суровини, енергия и заплати, но загубата е значително по-малка в сравнение с 2020 г.

13:39 | 01.02.22 г.
Автор - снимка
Редактор

„Алкомет“ увеличава силно продажбите и приходите през 2021 г. Производителят на алуминиеви пресови и валцови продукти обаче отново е на загуба, макар и драстично по-малка в сравнение с 2020 г., заради силния ръст на цените на суровините и енергията и увеличенията на заплатите.

Това се вижда от индивидуалния отчет на дружеството, публикуван на сайта x3news.com.

Приходите от продажби на компанията нарастват до 520,027 млн. лева за 2021 г. в сравнение с 347,664 млн. лева за 2020 г., или с почти 50%.

Общите приходи на дружеството достигат 521,592 млн. лева при малко над 348 млн. лева година по-рано.

Търсенето на алуминиеви и пресови продукти в Европа е силно през миналата година заради изпълнението на енергийни проекти, за автомобилната индустрия, машиностроенето, строителството, вътрешния дизайн.  Спрямо същия период на 2020 г. реализацията на специални профили нараства с 43,9%, на елоксирани профили - с 6,8%, на прахово боядисани профили – с 8,4%, а стандартните профили запазват относителния си дял непроменен, посочват от компанията.

Така  профилите с по-висока придадена стойност заемат над 26% от цялото пресово производство, като за следващата година целта е да се удвоят поръчките за тази група пресови изделия, посочват още от дружеството.

През тази година ще започне и серийно производство на компоненти основно за електромобили, както и детайли за други промишлени сектори в новооткритото производство за механична обработка на алуминиеви профили.

Растат и продажбите на валцови продукти, за които „Алкомет“ увеличи капацитета си през 2021 г. Продажбите на ленти нарастват с над 72%, на листа – с 26,5%, техническо фолио – с 16,9 %, обмазано фолио - с 44,3 %, домакинско фолио- с 1,2%,  финсток – със 7,6% , конверторно фолио – с 19,8%.

Европейският пазар е основен за компанията – Германия е с около  18,7% пазарен дял, Полша – с 15,3 %, Италия - с  14,9, следвани от  Испания, САЩ, България, Нидерландия, Дания, Белгия и Австрия. В САЩ е отчетен най-силен ръст, като там валцовите продукти представляват над 8% от реализацията на компанията.

Увеличените приходи са в следствие както на ръста на продажбите чисто количествено, така и заради поскъпването на алуминия. За 2020 г. средната цена на алуминия на Лондонска метална борса е 1 489 евро за метричен тон, а за 2021 г. нараства до 2 097 евро за метричен тон, или с 41%. За последното тримесечие на 2021 г. алуминият е на средна стойност от 2 416 евро за метричен тон.

Ръстът на цената на алуминия е причина и за рязкото увеличаване на разходите на дружеството. Разходите за материали нарастват с 57,5% до 469,218 млн. лева през 2021 г. от 279,527 млн. лева през 2020 г.

Дружеството отчита и увеличение на разходите за външни услуги от около 32,6% до 21,117 млн. лева,  също както и ръст от почти 10% на нивата на разходи за заплати и осигуровки в абсолютна стойност до общо над 36,8 млн. лева.

Увеличават се и  разходите за лихви с почти 60% до малко под 2 млн. лева.

Общите разходи на „Алкомет“ се увеличават до 522,037 млн. лева за 2021 г. от 351,963 млн. лева за 2020 г., или с 48,3% повече на  годишна база.

Нетната загуба на дружеството за 2021 г. възлиза на 445 хил. лева спрямо почти 3,6 млн. лева през 2020 г.

Свързани компании:

Алкомет АД(ALCM)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:48 | 13.09.22 г.
fallback