IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Скъпият алуминий увеличава стойността на продажбите на "Алкомет", но не го спасява от загубата

Силното търсене не успява да компенсира ръста на разходите за суровини, енергия и заплати, но загубата е значително по-малка в сравнение с 2020 г.

13:39 | 01.02.22 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Алкомет АД</em></p>

Снимка: Алкомет АД

„Алкомет“ увеличава силно продажбите и приходите през 2021 г. Производителят на алуминиеви пресови и валцови продукти обаче отново е на загуба, макар и драстично по-малка в сравнение с 2020 г., заради силния ръст на цените на суровините и енергията и увеличенията на заплатите.

Това се вижда от индивидуалния отчет на дружеството, публикуван на сайта x3news.com.

Приходите от продажби на компанията нарастват до 520,027 млн. лева за 2021 г. в сравнение с 347,664 млн. лева за 2020 г., или с почти 50%.

Общите приходи на дружеството достигат 521,592 млн. лева при малко над 348 млн. лева година по-рано.

Търсенето на алуминиеви и пресови продукти в Европа е силно през миналата година заради изпълнението на енергийни проекти, за автомобилната индустрия, машиностроенето, строителството, вътрешния дизайн.  Спрямо същия период на 2020 г. реализацията на специални профили нараства с 43,9%, на елоксирани профили - с 6,8%, на прахово боядисани профили – с 8,4%, а стандартните профили запазват относителния си дял непроменен, посочват от компанията.

Така  профилите с по-висока придадена стойност заемат над 26% от цялото пресово производство, като за следващата година целта е да се удвоят поръчките за тази група пресови изделия, посочват още от дружеството.

През тази година ще започне и серийно производство на компоненти основно за електромобили, както и детайли за други промишлени сектори в новооткритото производство за механична обработка на алуминиеви профили.

Растат и продажбите на валцови продукти, за които „Алкомет“ увеличи капацитета си през 2021 г. Продажбите на ленти нарастват с над 72%, на листа – с 26,5%, техническо фолио – с 16,9 %, обмазано фолио - с 44,3 %, домакинско фолио- с 1,2%,  финсток – със 7,6% , конверторно фолио – с 19,8%.

Европейският пазар е основен за компанията – Германия е с около  18,7% пазарен дял, Полша – с 15,3 %, Италия - с  14,9, следвани от  Испания, САЩ, България, Нидерландия, Дания, Белгия и Австрия. В САЩ е отчетен най-силен ръст, като там валцовите продукти представляват над 8% от реализацията на компанията.

Увеличените приходи са в следствие както на ръста на продажбите чисто количествено, така и заради поскъпването на алуминия. За 2020 г. средната цена на алуминия на Лондонска метална борса е 1 489 евро за метричен тон, а за 2021 г. нараства до 2 097 евро за метричен тон, или с 41%. За последното тримесечие на 2021 г. алуминият е на средна стойност от 2 416 евро за метричен тон.

Ръстът на цената на алуминия е причина и за рязкото увеличаване на разходите на дружеството. Разходите за материали нарастват с 57,5% до 469,218 млн. лева през 2021 г. от 279,527 млн. лева през 2020 г.

Дружеството отчита и увеличение на разходите за външни услуги от около 32,6% до 21,117 млн. лева,  също както и ръст от почти 10% на нивата на разходи за заплати и осигуровки в абсолютна стойност до общо над 36,8 млн. лева.

Увеличават се и  разходите за лихви с почти 60% до малко под 2 млн. лева.

Общите разходи на „Алкомет“ се увеличават до 522,037 млн. лева за 2021 г. от 351,963 млн. лева за 2020 г., или с 48,3% повече на  годишна база.

Нетната загуба на дружеството за 2021 г. възлиза на 445 хил. лева спрямо почти 3,6 млн. лева през 2020 г.

Свързани компании:

Алкомет АД(ALCM)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:48 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още