fallback

Изкуството става все по-примамливо за милиардерите

Богатите предпочитат да инвестират в произведения на изкуството, отколкото да държат пари в брой

11:08 | 23.06.14 г.

Основната сила, която движи растежа на пазара на изкуство, е търсенето на нещо добро, в което богатите да инвестират, твърди арт консултантът Тод Левин.

Застанал пред конгресния център в швейцарския град Базел, Левин се позовава на оживлението на продажбите в рамките на Art Basel, най-голямото изложение за съвременно и модерно изкуство в света. В първите 15 минути от събитието автопортрет на Анди Уорхол беше продаден за 32 млн. долара.

Останалите резултати също са впечатляващи: 4 млн. долара за пейзаж на Дейвид Хокни, 3 млн. долара за картина на Фернан Леже и 250 хил. долара за скулптура на Томас Хоаусаго, пише Bloomberg.

Според Левин интересът на богатите към пазара на изкуството се дължи на необходимостта да инвестират излишните си капитали в нещо, което притежава висока нетна стойност.

„Те не искат да пазят тези пари в брой в банката. Не могат да ги сложат в матрак. В исторически план изкуството е показало, че има най-голяма възвращаемост от всеки клас активи“, допълва Левин.

Индексът Artnet C50, който обединява данните на 50-те топ творци на съвременно и следвоенно изкуство, нарасна с 434% в периода 2003-2013 г., надвишавайки резултатите на активи като златото и хубавото вино.

Продажбите на произведения на изкуството се увеличиха с 8 на сто между 2012 и 2013 г. до 47,4 млрд. евро, приближавайки върха, достигнат през 2007 г., сочи годишният доклад на Европейската фондация за изящни изкуства в Маастрихт, Холандия.

Миналия  месец аукционните къщи в Ню Йорк продадоха модерно, импресионистично, следвоенно и съвременно изкуство за рекордните 2,2 млрд. долара.

Стъпка напред

Богатите колекционери на изкуство могат да са крачка напред в сравнение с другите инвеститори. Мултимилионерите разполагат с доста пари в брой, сочи проучване, публикувано от U.S. Trust, подразделение на Bank of America. 60% от респондентите в него, които имат по 3 млн. долара в инвестируеми активи, казват, че най-малко 10 на сто от парите им са в брой. Миналата година 56% от анкетираните са заявили, че имат голяма сума в брой.

Тези инвеститори вероятно са си взели бележка, че не печелят достатъчно, докато централните банки по света понижават лихвените проценти. Около 17% от милионерите твърдят, че планират да вложат част от парите, които имат в кеш, през следващите 12 месеца, показва проучването.

От своя страна, дилърите на Art Basel съобщиха, че през тази седмица е имало силни продажби и голямо международно присъствие. Сред очакваните общо 86 хил. посетители има такива от Китай, Индия и Близкия изток. Около 284 галерии от 34 страни се включиха в изложението, предлагайки произведения на изкуството на обща стойност 4 млрд. долара.

По-големи стойности

Алберто Муграби, чието семейство притежава една от най-големите частни колекции от произведения на Анди Уорхол, редовно купува и продава изкуство и иска стойността на творбите да нарасне.

„По същия начин, по който един инвестиционен банкер анализира компания, ние анализираме едно произведение на изкуството“, посочва той. „Когато плащаш толкова пари, трябва да мислиш за това като за инвестиция“.

По време на първите два дни от Art Basel Муграби стоеше настрана от покупките на творби на Уорхол. Вместо това се сдоби с картина на Вилем де Кунинг от 1981 г., за която плати 450 хил. долара, както и платно, нарисувано през 60-те години от Джоан Мичъл, струващо 1,5 млн. долара.

“Виждате, че цените на младите творци днес изглеждат ниски в сравнение с останалите“, коментира Муграби, докато си почива на една от пейките в павилиона на Gagosian Gallery.

Младите творци

Той не избягва „младите момчета“. Вместо това събира творби от млади художници и артисти, сред които Джо Брадли, Алекс Израел и Лусиен Смит. През ноември Муграби плати 389 хил. долара за картина на Смит, вдъхновена от Мечо Пух. Цената се оказа рекордна за 24-годишния художник.

Филип Хофман, главен изпълнителен директор на Fine Art Fund Group в Лондон, също стои настрана от Уорхол.

“Това е загуба на време“, посочва той. „Ние не изкарваме пари, като купуваме това, което всички други купуват“.

В момента компанията му управлява активи в изкуство на стойност 300 млн. долара, но се очаква до края на годината сумата да достигне 500 млн. долара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:06 | 07.09.22 г.
fallback