Две китайски порцеланови вази достигнаха цена от 1,2 млн. долара, друга, висока почти 18 см – 2,3 млн. долара, а бронзова статуя на Буда – 485 млн. долара, по време на търг, надминавайки значително предварителните оценки, пише Bloomberg.
Тези резултати са от Asia Week в Ню Йорк, където китайски дилъри и колекционери окупират залите за продажби, за да се сдобият с ценни парчета културно наследство.
Очаква се търговете на Sotheby's, Bonhams и Doyle New York да съберат общо 95 млн. долара.
Китайският пазар на изкуство възвръща силите си след като продажбите се сринаха с 43% до 6,6 млрд. долара през 2012 г., сочат резултатите от проучване на Artnet и Китайската асоциация на аукционерите.
Публичните търгове на китайски произведения на изкуството в световен мащаб събраха общо 8,5 млрд. долара през 2013 г. Сумата е с 29% по-висока от тази за предходната година, но все още е далече от 11,5-те млрд. долара от 2011 г. според „Global Chinese Art Auction Market Report 2013”.
“Пазарът значително се подобри“, твърди един от съставителите на доклада Клер МакАндрю. „Растежът е много по-бавен. Няма да видите нещата, на които станахме свидетели през 2010-2011 г.“.
Нови купувачи
Експанзията на китайския пазар на изкуство е придружена от разпространението на фалшификати, закъснели плащания или пълна липса на такива. Тези проблеми обезкуражават новите купувачи и подкопават доверието в китайските аукционни къщи.
По думите на МакАндрю те са наясно с този проблем и се опитват да направят нещо по въпроса.
Картините и калиграфията представляват най-големият пазарен сегмент. На тях се падат 66% от сделките в Китай. Антиките и произведенията на изкуството са вторият най-голям сектор, който представлява 20 на сто от продажбите в Китай през 2013 г.
Растеж
Най-скъпото китайско произведение на изкуството, продадено на търг през 2013 г., е позлатена бронзова фигурка на Буда, която достигна 30,5 млн. долара по време на търг на Sotheby's.
По-бавният растеж може да бъде от голяма полза за пазара, твърди МакАндрю.
"Средната класа няма да започне да купува изкуство в Китай, освен ако не се довери на пазара и ако цените отговарят на стойността“, твърди тя. Признаците за селективно купуване личат и по време на търговете в Ню Йорк тази събота.
Фалшификати
„Купувачите са станали по-бдителни по отношение на произхода и са по-малко толерантни към произведнията, които са оценени свръх високо“, посочва МакАндрю. „Очасти тази предпазливост несъмнено е свързана с фалшификатите, появяващи се на пазара“.
Повечето заможни китайски потребители гледат на изкуството като на инвестиция, разкрива доклад на ArtNet.