fallback

Българите пият с около 6% по-малко бира отпреди пандемията

През 2021 г. у нас са започнали работа нови 5 микропивоварни, а общият брой на регистрираните производители на бира в страната вече е 41

10:00 | 23.02.22 г.
Автор - снимка
Създател

Пандемията от коронавируса се е отразила негативно на консумацията на бира в България, а първи данни на Съюза на пивоварите в България (СПБ) за 2021 г. показват, че в сравнение с 2019 г. спадът в продажбите на бира у нас е близо 6%.

Според годишния отчет на Агенция ,,Митници“ през 2021 общият обем на бирения пазар в страната е 5 150 000 хектолитра, което е с 1% по-малко от 2020 г. Размерът на внесения акциз от продажбите на пиво – 74,1 млн. лева, също е с 1% по-нисък в сравнение с 2020 г.

Освен неблагоприятните ефекти от пандемията от Covid стагнацията на бирения пазар се дължи и на намалелия поток от чуждестранни туристи, ограниченията в работата на заведенията и притесненията на потребителите от все по-високата инфлация, поясняват от асоциацията.

И все пак - въпреки тези характерни за всички европейски пазари условия българските пивовари стоят много добре в общата картина на сектора. В количествен обем българският бирен пазар е на 11-о място в ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението българите са на 8-о място в съюза.

"През 2021 г. у нас отново се запази тенденцията бирата да е най-често консумираната напитка след минералната вода. Дори през зимния сезон 53% от българите на възраст между 18 и 69 г. пият бира поне веднъж седмично. Най-активните бираджии са от групата на 40-49 годишните. За поредна година най-големите почитатели на пивото са в Русе, където честотата на консумация на бира е 13 пъти месечно, следвани от Варна. Резултатите от това омнибус изследване на ИПСОС, както и данните от други проучвания показват, че българите все повече стават ценители на пенливата напитка и все по-големи фенове на бирената култура“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ, цитирана в съобщение за медиите.

През 2021 г. у нас са започнали работа нови 5 микропивоварни, с които общият брой на регистрираните предприятия за производство на бира в страната вече е 41.

Тази тенденция също е напълно в духа на развитието на сектора на глобално и на европейско ниво. През последните 10 години истински бум на бирения пазар предизвика откриването на все повече малки и микро пивоварни. В периода 2014 – 2019 г. в страните от ЕС ежегодно отваряха врати близо 1000 нови пивоварни, докато за последните 12 месеца новите малки и микропредприятия за бира са едва 225. Въпреки това към края на миналата година броят на пивоварните в Европа вече е 12 600, отчитат от българската асоциация.

И въпреки свързаните с пандемията трудности пивоварните компании са сред най-добрите и стабилни работодатели в България. Средният осигурителен доход в бранша е 1 860 лв. През 2021 г. производството и продажбите на бира осигуряват работна заетост на близо 25 хил. души. От тях 9% са директно заети в пивоварната промишленост, 32% - в секторите на доставка, и 59% - в търговията, заведенията и туризма. През 2021 г. пивоварите не само съумяха да запазят работните места, но и да увеличат общия брой заети в производството на бира.

Статистическият доклад на Пивоварите на Европа е с данни за 27-те държави членки на ЕС, Великобритания, Норвегия, Швейцария и Турция. Отчетът показва как продължилият близо десетилетие силен ,,ренесанс в производството и консумацията на бира“ в европейските страни буквално е спрян от натиска на пандемията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:41 | 13.09.22 г.
fallback