Коронавирусната пандемия сви годишната печалба на най-големия търговец на модни стоки на дребно в света - Inditex, с повече от две трети до 1,1 млрд. евро, след като магазините останаха затворени за дълги периоди от време, пише Financial Times.
Кризата се оказа особено голямо предизвикателство за групата, защото Inditex се фокусира върху мода, а не върху дрехи, които хората да носят вкъщи. Освен това само 14% от продажбите ѝ се реализираха онлайн, преди пандемията да нанесе удара си.
Четвъртото тримесечие донесе резултати, които се оказаха под пазарните очаквания. Приходите се свиха с 25% спрямо същите три месеца година по-рано, а консенсусната прогноза на анализаторите беше за 21% спад. Нетната печалба пък се сви с повече от 50% през периода.
„Втората вълна [на пандемията] беше по-сериозна, отколкото пазарът очакваше през есента, а валутните колебания също оказаха натиск“, коментира Ан Кричлоу, анализатор търговия на дребно в Societe Generale. „Но пазарът гледа напред към възстановяването след Covid”.
Компанията, чиито марки включват Zara и Massimo Dutti, заяви, че общите ѝ приходи са се свили с 28 на сто през миналата година до 20,4 млрд. долара. Годишната нетна печалба е достигнала 1,1 млрд. долара, спрямо 3,6 млрд. долара за 2019 г.
Въпреки това Inditex добави, че е отговорила на кризата, като е свила разходите и складовите наличности, прехвърлила е бизнеса си онлайн и е започнала дейности по възстановяване през втората половина на годината. 1,3 млрд. евро от нетната печалба са именно от вторите шест месеца на фискалната година.
Освен това компанията обяви, че продажбите ѝ през февруари от физическите и онлайн магазините са с 15% по-ниски спрямо тези през същия месец миналата година. Inditex твърди, че тенденцията се преобръща, а продажбите показват по-слаб спад (4%) през първата седмица на март. Фирмата очаква „на практика 100%“ от нейните магазини да бъдат отворени до 12 април.
„Inditex излезе по-силна след една предизвикателна година“, коментира главният изпълнителен директор Пабло Исла. „Единственото нещо, което не можем да правим, е да продаваме във физическите магазини, защото те са затворени заради пандемията, но скоро след като заработят, нивата на продажбите стават добри“.
Групата сви оперативните си разходи със 17%, а инвентара – с 9% през годината, запазвайки брутния си марж на ниво от 55,8%, въпреки временното затваряне на магазини през четвъртото тримесечие, което обичайно е най-натовареният период от годината.
За цялата година онлайн приходите от продажби на Inditex са се увеличили със 77% в местни валути до 6,6 млрд. евро.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos