Не е задължително устойчивата мода да бъда отблъскваща, грозна или досадна. Тя може да бъде много привлекателна. Трябва да приемем идеята по-скоро като нещо, което ще ни помогне, отколкото да ни притесни. Това каза Невена Николова, дизайнер, в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
Освен боклукът, който се изхвърля пряко при производството, факт е, че и 85% от готовите дрехи попадат на бунищата.
„Модният бранш се нарежда на второ място като замърсител на околната среда и то на много нива, не само като пряко замърсяване чрез употребата на вода, за да бъде произведена една дреха, но и като директно изхвърляне на микрочастици и микропластика в океана. Отравят се почвите, изсичат се гори - списъкът е дълъг и отчайващ. Но тези факти трябва да се напомнят, защото трябва да се събудим като потребители и производители на дрехи“, каза Николова.
„Промяната към устойчива мода е постепенно действие и в никакъв случай няма да стане в кратък цикъл. Това е една от директивите и на Европейския съюз. През 2019 година бе представен т.нар. Европейски зелен пакт и няколко месеца по-късно, през март 2020 година, непосредствено в началото на пандемията са обявени целите за кръгова икономика. Тя включва няколко основни сектора, като модата е един от тях", коментира Николова.
В надпреварата между бързата и бавната мода, за съжаление, бързата или по-скоро бързо консумираната мода е водеща в момента, посочи тя. От една страна, имаме хората, които произвеждат тази мода, от друга - хората, които я консумират. Не трябва да забравяме ролята на социалните медии, където хората купуват дрехи, с които само се снимат и след това дрехата се връща или изхвърля. Огромна първа крачка трябва да бъде промяната на отношението към дрехата, смята дизайнерът.
Масовата персонализация е по-сериозният аспект на това да шием дрехи за себе си, каза още дизайнерът.
„Тя рано или късно ще се случи. В технологично отношение се случват много неща, но пътят натам минава през стила на консумация. Ние сме консуматорски род и това няма да спре. Въпросът е не дали, а как консумираме, така че да купуваме готови неща, които ни привличат, те да са добре осмислени, като освен това си шием дрехи, които са точно за нас - отразяват пропорцията ни, фигурата ни, характера ни. В същото време да се обръщаме към технологични решения, които ни помагат да купуваме, включително и онлайн, доста по-осъзнато...Решението опира до много лични действия в много креативно поведение", коментира дизайнерът.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция