„Прилича ми на Audi, кръстосан с корейски автомобил под наем, от онези, които ни дават на летищата“. По този начин ресорният репортер на Guardian Джонатан Гланси се изказва нетолкова ласкаво за новия модел на MG - MG6. Все пак автоекспертът допълва изказването си с източната мъдрост: „Само с постоянство можем да изпълним наглед непосилни задачи“.
И така, след 16 години в клинична смърт, китайските предприемачи се опитват да реанимират британския автомобилопроизводител MG. Китайската държавна корпорация SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), която придоби британската компания MG Rover през 2005 г., очевидно ще се опита да подложи на тест тази източна поговорка. За първи път от 16 години насам в сряда се завъртяха поточните линии в британски автозавод – в бившата фабрика на MG-Rover в градчето Лонгбридж край Бирмингам. Британският концерн представи свой модел за последен път през далечната 1995 г. След това преминалият към BMW производител заболя тежко и колабира напълно през 2005 г.
Днес доста неща са се променили. От някогашните 16 000 служителя в най-добрите времена, сега са останали 400. И това е съвсем в реда на нещата, защото в Лонгбридж са само дизайнерите и екипите, които сглобяват последните елементи. Всички части за струващата 17 000 лири спортна кола, замислена като конкурент на Фолксваген Голф, ще бъдат доставяни от концерна-майка SAIC. Преди шест години китайците придобиха правата на легендарния спортен MG за 116 млн. долара.
И така – англичаните ще сглобяват вече готовите компоненти. Още през тази година от този модел ще бъдат произведени 3000 автомобила, заявява президентът на отдел „Продажби“ Гай Джонс, цитиран от Financial Times. Разширена продуктова гама и още няколко двигателя биха могли да вдигнат броя на сглобените коли над 10 000 още през тази година, убеден е той. Вече се работи над вариант за комби, както и над нова спортна версия.
Експертите са сдържани в оптимизма си. „Едва ли ще видим завръщане към масово производство в Лонгбридж. По-скоро ще станем свидетели на малки серии и тестове, а регионът няма да извлече никаква печалба“, пише в блога си икономистът от университета в Ковънтри Дейвид Байли. Все пак това може да се промени, ако китайците успеят да пробият на европейския пазар. А това може и да се случи, защото от няколко месеца SAIC води преговори с General Motors за сътрудничество в сферата на маркетинга. Ако това стане факт, никой няма да може да спре китайската автоинвазия на стария континент, убеден е Байли.