fallback

Новата пазарна ниша за 147 млрд. долара - луксозна бутилирана вода

Луксозни марки вода се рекламират като "вдъхновяващи", а ресторанти вече предлагат менюта с различни брандове вода

10:10 | 17.04.17 г.

Представена в тежка стъклена бутилка с необичайна форма и огромни черни букви, човек лесно би си помислил, че става въпрос за хубава водка. В промоция за 80 паунда (99 долара) в луксозния магазин Harrods в Лондон цената също води към това заключение. Всъщност обаче е бутилка вода. Добита директно от 4000-годишни норвежки айсберги, Svalbardi е една от стотиците марки води, които се извличат от екзотични места и се маркетират като луксозни продукти, разказва Economist.

От обикновените до скъпите продукти пазарът на бутилирана вода е атрактивен. Според консултантската агенция Zenith Global глобалният пазар се е разширявал с 9% годишно през последните години и стойността му сега е 147 млрд. долара. Основната причина е промяната в начина на живот. Хората прекарват повече време и се хранят по-често извън вкъщи. Те преминават и от газирани напитки и алкохол към по-здравословни питиета. Данни на консултантската къща Beverage Marketing Corporation (BMC) сочат, че потреблението на бутилирана вода е задминало това на захарни газирани напитки в САЩ през 2016 г.

Основните брандове, като Aquafina на PepsiCo, се конкурират по цени и имат малки маржове. За сметка на това убеждаването на клиентите да плащат повече ще бъде трудно, когато продуктът ти няма отличителен вкус, а алтернативата е достъпна безплатно от кранчето на чешмата в повечето страни. Но „премиум-изацията“ работи. Макар че все още е малка част от американския пазар, наистина скъпата бутилирана вода (продавана за над 1,30 долара на литър) е една от най-бързо развиващите се сфери, казва ВМС.

Луксозната“ вода със сигурност не е новост. Брандовете Perrier, собственост на швейцарския гигант Nestle, и Evian, собственост на френската Danone, подчертават уникалността на своите естествени източници, за да продават водата си. Но най-новите предложения промотират начин на живот. Луксозната марка вода на Coca-Cola, която се рекламира от актрисата Дженифър Анистън, се маркетира като „вдъхновяваща“ вода за успешни хора. Това е модерната дума за водата LIFEWTR на PepsiCo, представена в Америка в 30-секунден клип по време на Суперкупата през февруари. За модните фенове един от сетовете с бутилки на Evian включва произведение на изкуството на Кристиан Лакроа.

Добавянето на някакъв вкус е друг начин да се промени имиджът на водата. Магазините за хранителни стоки зареждат води с плодов вкус и „растителни“ води, като кокос, клен или бреза. Водата, която е обогатена с витамини и минерали, е хит сред спортните фенове. Пазарът е малък, но доходоносен: продажбите на вода с някакъв вкус формира само 4% от продадения обем обикновена вода, сочи Zenith, но носят 15% от общите приходи.

На луксозния край на пазара водата се е превърнала в нещо като вино, твърди Майкъл Маша, автор на наръчник за хубава вода. В скъпите ресторанти това, което има значение, е точният произход на водата. Много заведения предлагат менюта с вода заедно с тези за вино. За здравословно хранещите се в Лос Анджелис, разказва Маша, купуването на скъпа бутилка вода е начин да покажат статуса си.

Високите цени могат да бъдат спорни предвид факта, че хората в бедните страни имат ограничен достъп до питейна вода и притесненията за околната среда следват индустрията. Транспортирането на вода от екзотични места е скъпо, повечето пластмасови бутилки гният в депа за отпадъци, а някои компании, като Nestle, биват обвинявани от екологични групи, че монополизират водните източници за сметка на местните общности, например по време на сушата в Калифорния. (Nestle твърди, че следи екологичните условия около изворите си и се придържа към устойчиви практики.)

Много брандове се насочват директно към тези опасения. Водата Svalbardi е сертифицирана като въглеродно-неутрална, например, а Coca-Cola финансира проекти за питейна вода в Африка.

Жаждата за луксозна вода може само да се задълбочи, предвижда аналитичната компания Euromonitor, тъй като потреблението от средната класа в по-бедните страни също напредва, а гражданите на Запад все повече пренебрегват газираните напитки. Ако това се случи, креативността, която виждаме досега в индустрията с бутилирана вода, може да е само върхът на айсберга.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:38 | 12.09.22 г.
fallback