IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Сканиране на лицето, роботи и градини, или летищата на бъдещето

Тези иновации биха могли да станат реалност, тъй като новите технологии се развиват бързо по летищата

21:15 | 30.08.17 г. 1
<p>
	Летището в Сингапур. <em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Летището в Сингапур. Снимка: Архив Ройтерс

Европа и САЩ са на опашката

През юли Австралия обяви инвестиция от 22,5 милиона австралийски долара (15,1 милиона евро) в технологията за лицево разпознаване, която планира да въведе на всичките си летища. Аеропортът в Дубай планира да направи същото.

Роботи се появяват в големи хъбове, сред които е летището "Инчон" в Сеул. Там те изпълняват различни задачи - транспортиране на багажите, чистене, а пък новият терминал в Сингапур ще бъде оборудван с роботи чистачи с униформи на икономи.

Самостоятелното регистриране и отпечатването на бордни карти вече са широко разпространени, като много пътуващи принтират билетите си у дома или пък на самите летища.

Летищата освен това се опитват да подобрят имиджа си, за да привличат повече транзитни пътници. Новият терминал в Сингапур е 10-етажен комплекс, наречен Jewel (Бижу), има много магазини и ресторанти, а главната му атракция ще бъде изкуствен 10-метров водопад във вътрешна градина.

Някои хъбове въвеждат вече самостоятелно чекиране и на багажите, което позволява на пътуващите да си отпечатат етикети и да ги сложат на багажа си, след като е сканирана бордната им карта. След това те поставят багажа си на въртяща се лента.

И ако летищата в азиатско-тихоокеанския район и в Близкия изток са напреднали в тази област, то в САЩ и Европа - изостават.

"Европа и Съединените щати са лидерите на авиационния пазар през последните 75 до 100 години, но е много трудно да направите революция в инфструктурата си, чиито корени са на 75 години", обяснява Йънг.

Това е и въпрос на "политическа воля" - страните с нововъзникваща пазарна икономика се стремят да строят много модерни летища, за да подобрят статута си на международно равнище", допълва той.

Някои летища в Европа и в САЩ са готови да инвестират много. Основното летище на Ню Йорк "Джон Ф. Кенеди", планира да вложи 10 милиарда долара (8,5 милиарда евро), за да обнови инфраструктурата си с надеждата да повиши репутацията, която не е много ласкателна.

"Схипол" в Амстердам има амбицията да стане първото цифровизирано летище в света до 2019 година. То изпробва скенери за ръчния багаж, които ще позволят на пътуващите да оставят преносимите си компютри и течностите в чантите и проучва биометричната технология.

При все това промените биха могли да отнемат известно време, имайки предвид трудностите, които срещат летищните компании при въвеждането на нови технологии като и съпротивата срещу нововъведенията и недостатъчните финансови средства, предупреждава Ксавие Емоно, експерт по транспорта в Roland Berger.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
majnata
преди 6 години
И как ше стане сканирането на лицето , щом Айшето е увито като пашкул ... скенер за зеницата ли ... за гъдулките.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още