fallback

Светът на изкуството продължава да се адаптира към пандемията

Глобалните продажби на изкуство са спаднали с 22% през 2020 г.

09:40 | 28.03.21 г.

Тълпата от посетители, която се озовава в лъскавата изложбена зала в Базел, където колекционери се сдобиват с изкуство и търсят нови таланти, този път вероятно ще бъде заменена от редици социално дистанцирани швейцарци, чакащи ваксини срещу Covid-19.

Сградата Herzog & de Meuron обикновено е домакин на едно от най-големите изложения на изкуство в света, което се провежда през юни, но през 2020 г. то беше отменено заради пандемията, а тазгодишното е изместено за септември. Междувременно конгресният център, в който се случва то, е превърнат във ваксинационен център, пише Global Times.

Светът на изкуството пострада от влиянието на блокадите, забраните за пътуване и социалното дистанциране, а събития като Art Basel преживяха най-много. Бизнесът с купуване и продаване на изкуство трябва да се адаптира, за да ограничи щетите.

Глобалните продажби на изкуство са спаднали с 22% през 2020 г. до 50,1 млрд. долара, гласи докладът на UBS и Art Basel “Art Market Report”. Това е най-големият пазарен спад от финансовата криза.

Но картинката не е чак толкова лоша, тъй като покупките на ултрабогатите, особено от Азия, се задържаха.

За разлика от финансовата криза от 2007-2009 г., когато много от най-богатите загубиха пари, супербогатите станаха по-заможни по време на пандемията, тъй като финансовите стимули и нестабилните пазари помогнаха за увеличаване на състоянието им.

Големите аукционни къщи, водени от Sotheby’s и Christie’s вече бяха свикнали с наддаването по телефона и онлайн продажбите, така че можеха сравнително лесно да заработят така, че да привлекат богатите и техните средства.

И двете аукционни къщи отчетоха общ спад на бизнеса, но записаха рекордна онлайн активност и устойчивост сред азиатските купувачи, докато тенденциите за предпандемичен интерес към чернокожите, жените и живите артисти се засилиха.

През 2021 г. те се надяват да надградят върху това, като се възползват от наплива на млади колекционери, които смятат, че онлайн светът е по-достъпен от посещенията на старите зали за търгове, и тъй като по-традиционните купувачи копнеят да се върнат към нормалното.

Възходът на дигиталното изкуство

За Christie’s 2021 г. беше впечатляващо потвърждение на потенциала за трупане на богатство от виртуалния свят, след като през март къщата организира рекордна продажба на дигитално изкуство за 70 млн. долара.

В рамките на онлайн аукциона, проведен в 14 дни, наддаванията за работата на американския артист Beeple започнаха от 100 долара и нараснаха изключително бързо. В последните минути преди удара на чукчето 22 млн. посетители бяха на линия в търга.

Christie’s планира да последва този успех с още продажби на незаменяеми токени (NFT), или произведения на изкуството, които съществуват единствено в дигитална форма.

Все повече хора изглежда са готови да купят творби онлайн, преди да са ги видели на живо. „Това, което забелязахме, е простата поведенческа истина, че колекционерите са по-склонни от всякога да купува по снимка“, коментира Рейчъл Леман, съосновател на Lehmann Maupin, която има галерии по целия свят.

Докладът на UBS и Art Basel посочва, че 43% от продажбите на арт дилърите през 2019 г. са били от събития, но през 2020 г. този дял е бил едва 22%, малко под половината от които са генерирани от онлайн събития.

„Дигиталният свят се концентрира върху купуването на това, което е модерно [в социалните мрежи] и в големите галерии, в които работят по над 100 души“, коментира Джеймс Мейър, който управлява Mayor Gallery в Лондон, след като я наследява от баща си през 1973 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:55 | 13.09.22 г.
fallback