fallback

„Евровизия“ – подцененият символ на солидарността

Утопията, за която се бори конкурсът, може да стане реалност само с участието на певци от свободна един ден Русия

08:32 | 16.05.22 г. 14
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Украйна спечели 66-ия песенен конкурс „Евровизия" в Торино в събота вечер. Участието на страната с песента Stefania на Kalush Orchestra, хип-хоп парче с фолклорни елементи и припяване на флейта, както и компетентно изпълнени песнопения в прослава на майката на певеца и рапър Олех Псюк, зае първо място след преброяването на гласовете на журито и публиката. Това се очакваше: събитието да бъде знак на солидарност с украинския народ в условията на руската агресивна война. Пътят към украинската победа обаче не беше толкова лесен, колкото се смяташе първоначално.

В събота вечер войната в Украйна странно присъстваше и отсъстваше в еднаква степен. В началото оркестър от хиляди изсвири Give Peace A Chance по улиците на Торино, а седемте хиляди зрители в залата пяха заедно с прякото предаване, като много от тях развяваха сини и жълти знамена. Някои музиканти, сред които и германският кандидат Малик Харис, бяха залепили украински знамена на инструментите си.

По време на вечерта обаче нямаше политически изявления, с изключение на самия украински представител Kalush, който след края на изпълнението си призова за подкрепа на хората в Украйна, в Мариупол и в обсадения Азовски металургичен завод. „Моля всички вас: Моля, помогнете на Украйна, на Мариупол, на Азовстал - точно сега", каза Олег Псюк. Триото водещи на шоуто - Лаура Паузини, Алесандро Кателан и Мика - се въздържа от изявления, следвайки строгите правила на конкурса, които забраняват всякакви политически изявления.

Политическият аспект се прояви обаче и в начина на гласуване и в някои от коментарите на журито, които не спазиха правилата и изразиха солидарността си с Украйна и желанието си за мир. Но тази вечер липсваше още нещо - Русия. След кратко колебание страната бе изключена от надпреварата три дни след началото на войната. Това решение несъмнено бе правилно.

Въпреки това, гледайки шоуто в събота вечер, човек нямаше как да не си спомни за руските участия през последните години, например за песента Russian Woman, с която певицата Марижа се състезаваше през 2021 г. Става дума за руския патриархат и неговите ролеви очаквания; в края на представлението Марижа пя пред голяма видеостена със стотина други жени от най-различен етнически произход и сексуално самопредставяне: „Бъди креативна, бъди себе си, разбий стената, руска жена".

През последните години и десетилетия често се случваше така: руското гражданско общество, особено феминистката и хомосексуалната общност, която беше напълно заглушена от авторитарния режим на Владимир Путин или – като членовете от Pussy Riot - прогонена в чужбина, се проявяваше чрез участието си на „Евровизия“. Въпреки всички ограничения, които са наложени, щеше да е важно, особено тази вечер, да се изпрати сигнал към тези хора, към тяхната култура: Не сме ви забравили. Следващият конкурс ще се проведе в Киев, което е безценен символ на солидарност. Но утопията, за която все още се бори „Евровизия“, ще стане отново реалност само когато един ден певци от свободна Русия също могат да участват отново в конкурса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:03 | 14.09.22 г.
fallback