IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Надпреварата при безпилотните автомобили набира скорост, но без сигурни печалби

Автомобилните компании търсят обединения с цел да разпределят инвестиционния товар и риска

18:00 | 11.08.17 г. 1
<p>
	<em>Автономен автомобил. Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Автономен автомобил. Снимка: Архив Ройтерс

Един от най-обещаващите във финансово отношение пазари, които ще създадат безпилотните технологии, е пазарът на самоуправляващите се таксита по поръчка, които един ден може да заменят обикновените таксита и част от обществения транспорт в големите градове.

Роботизираните таксита се очаква да дадат тласък на по-широкия пазар на споделеното пътуване и превоза с частни автомобили. Този пазар миналата година е бил на стойност 53 милиарда долара и може да достигне 2 трилиона долара до 2030 година според проучване на McKinsey, публикувано по-рано тази година.

Ford и General Motors инвестират най-малко по 2 милиарда долара за разработката на флотилия от самоуправляващи се коли за градско споделено пътуване от 2021 година, конкурирайки се са действащи вече играчи и новосъздадени компании.

Спешната нужда от създаване на обединения, каквито правят компании като BMW и Mercedes-Benz, се появи също така, в момент когато регулаторните органи настояват за създаването на стандарти за новата технология, която има потенциала да подобри рефлексите на превозното средство и да намали инцидентите с до 90%, според Boston Consulting Group.

Експерти от сектора посочват, че такава стандартизация може да затрудни още повече разработването на продукт, който се откроява, поставяйки под въпрос до колко са разумни стратегиите за самостоятелни разработки, натоварени с високи залози.

Съюзи, сливания

През септември 2016 г. американското министерство на транспорта и службата за пътна безопасност на САЩ публикуваха указания за високоавтоматизираните автомобилите.

Регулаторните власти призоваха автомобилопроизводителите да оповестят как са програмирани рефлексите на превозните средства, особено в случаите, когато колите са изправени пред дилема, като например дали да ударят велосипедист или да увеличат скоростта над допустимата, за да избегнат катастрофа.
Важно е да се обмисли дали високоавтоматизираните превозни средства трябва да прилагат специални правила за взимане на решения в ситуации на конфликт между сигурност, мобилност и законови разпоредби, се посочва в разпространените указания.

Алгоритмите за решаване на такива конфликтни ситуации трябва да бъдат разработени прозрачно, като се използват данни от федералните и щатските регулаторни органи, шофьори и пътници, се допълва още в документа.

Европейските регулаторни органи също дебатират дали да уеднаквят скоростта и дистанцията, към които безпилотните автомобили трябва да придържат, когато се включват в трафика или влизат в ленти за движение.

Натискът да не се харчат напразно пари за разработки създава условия за съюзи и дори за сливания между различни компании, които доставят технологии за безпилотни автомобили, включително производители на коли, софтуер, компютърни чипове, радари, камери лазерни сензори и карти с висока разделителна способност.

Например BMW, Mercedes и Audi загърбиха конкуренцията помежду си и се обединиха, за да купят компанията за карти HERE и да прекратят зависимостта си от Google.

Това, което започва като търговско споразумение, целящо придобиване на пазарен дял, подобно на споразуменията за съвмести полети на авиокомпаниите, може да се разрасне до придобивания при следващия инвестиционен кръг, казват ръководни лица и съветници.

Дали това, което стана в авиацията, ще се случи и в автомобилния сектор, където първо виждаме съюзи, сътрудничество, консорциуми, а след това всевъзможни пазарни комбинации, пита Бил Къртин, ръководител на отдела за сливания и придобивания в правната фирма Hogan Lovells.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:08 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 1
khao
преди 6 години
отново абсурдно заглавие ... еми като няма печалба що го правят ? ... ааааа щото ако не го направят след 10 години няма да могат да продадът и една бройка и няма да има нищо ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още