Американският пионер в сферата на електрическите коли Tesla Inc. започна изграждането на новата си фабрика в Китай, първата изцяло притежавана от чужденци компания за производство на автомобили в страната, която е от решаващо значение за стремежа на калифорнийския производител на електрически автомобили да разшири производството си.
С церемония по полагане на първа копка в завода на изток от центъра на Шанхай в понеделник Tesla сега се изправя пред надпреварата за стартиране на местно производство, за да се възползва от силното търсене на електрически автомобили на най-големия автомобилен пазар в света.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск беше на мястото на площадката от над 850 хил. кв.м, като натисна бутон, с който да „включи” фабриката, която в момента е голо поле.
С инвестиция от над 50 млрд. юана (6,37 млрд. евро) заводът ще е най-модерната и напреднала гигафабрика на компанията, поясни Мъск преди церемонията пред китайската агенция Xinhua. Той добави, че има за цел да построи завода „за рекордно кратко време“. Първоначалното производство на Model 3 може да започне до края на годината, поясни той. Фабриката обаче ще достигне „масово производство през следващата година“.
Това е най-големият чуждестранен инвесиционен проект в историята на източнокитайското морско пристанище Шанхай. Tesla е едноличен собственик на автомобилната фабрика в Линан, индустриален парк в югоизточната част на пристанищната зона. Така американската компания се възползва от новите правила за чуждестранните производители на автомобили, които след десетилетия на ограничения ще могат да създадат свои собствени фабрики в Китай без китайски партньор за съвместно дружество.
Производството в Китай ще позволи на Tesla да продава много по-евтини автомобили на най-големия автомобилен пазар в света без високите вносни мита. Според Xinhua Model 3, който понастоящем струва повече от 500 000 юана (или 63 000 евро) в Китай, би могъл в бъдеще да се предложи за около 20 процента по-евтино – за около 400 000 юана (51 000 евро). По-скъпите модели ще продължат да се произвеждат в САЩ и да се изнасят за Китай, каза Мъск. В Шанхай ще се прави и новият Model Y.
Първата копка се осъществи на фона на продължаващата търговска война между САЩ и Китай, която междувременно също предвижда и рязко увеличаване на китайските вносни мита върху американските автомобили. В действителност американският президент Доналд Тръмп иска американските автомобилни производители да строят повече фабрики в САЩ и да създават работни места там.
Очаква се заводът в Шанхай да започне обемно производство през следващата година и накрая да достигне капацитет от 500 000 автомобила годишно, въпреки че първоначално се очаква по-малко производство. Tesla продаде 245 240 автомобила в световен мащаб през миналата година, включително 145 846 бройки от Model 3.


Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?