fallback

Голяма загуба, малки приходи: високата цена на производствения рекорд на Tesla

Кошмарният отчет за второто тримесечие срина книжата на производителя с до 12% в следборсовата сесия

08:20 | 25.07.19 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Илон Мъск успя да изплаши инвеститорите. За няколко минути книжата на Tesla загубиха десет процента. След публикуването на тримесечните данни в сряда бързо стана ясно колко далеч са очакванията на анализаторите и феновете на Tesla от реалността.

Акциите на американския технологичен концерн Tesla Inc. се сринаха в следборсовата търговия, след като производителят на електрически автомобили отчете по-лоши от очакваното загуби и отстъпи от прогнозата си за връщане към печалбата, предаде Bloomberg.

Производителят на седана Model 3 отчете коригирана загуба от 1,12 долара за акция за трите месеца, приключили през юни, като остана доста зад средните оценки на анализаторите за загуба от 31 цента. Компанията заяви, че въпреки стремежа си към положителни резултати през третото тримесечие, тя ще се фокусира върху доставянето на повече коли, разширяване на капацитета и генериране на пари.

Акциите на Tesla се сринаха с 12% до 233 долара в следборсовата търговия. Акциите вече се обезцениха с 20% за годината до края на сесията в сряда.

Числата очевидно показват това, от което анализаторите се страхуваха от седмици: Мъск трябваше да откупи новия рекорд от 95 200 доставени автомобила през тримесечието с отстъпки и по-високи разходи за превозно средство. Защото според медийни публикации има силен спад на продажбите на превозни средства на най-скъпите и най-силни за маржа на печалбата модели от серия S и X в Калифорния. Според пазарните анализатори на Dominion Enterprises регистрациите на Model S са със спад от 54% през второто тримесечие, а с 40% по-малко са при Model X. Според Wall Street Journal анализаторите обясняват това с усилията на Tesla да ускори доставките на автомобили от Model 3 на всяка цена, за да изпълни компанията амбициозните си цели за доставки за всички модели.

Действително бяха доставени общо 95 200 автомобила на Tesla, след разочароващите 63 000 през първото тримесечие на 2019 г. Само този подвиг дава възможност на Мъск  да постигне самоналожените си цели за цялата година. Цели, които бяха изрично потвърдени в писмото до акционерите в сряда. Както и желанието, въпреки по-високата тримесечна загуба през втората половина на годината, да се реализира печалба.

В писмото до акционерите главният изпълнителен директор Илон Мъск повтори предишната цел, че тази година Tesla ще достави 360 000 до 400 000 превозни средства. Тази прогноза обаче е под съмнение след неочаквано слабите доставки на автомобили през първите три месеца на годината, които повишиха натиска върху Мъск да постигне възстановяване през второто тримесечие.

„Ние работим за увеличаване на доставките си последователно и ежегодно, с някои очаквани колебания от сезонен характер“, казва Мъск в писмото. „Това е в съответствие с предишната ни насока от 360 000 до 400 000 доставки на автомобили през тази година", допълни той.

По-рано този месец Tesla съобщи, че е доставила 95 200 автомобила през второто тримесечие, което е основно благодарение на увеличените продажби на компактните автомобили Model 3.

Даниел Айвс, анализатор в Wedbush Securities, коментира пред CNBC това, което много инвеститори сигнализираха с разпродажбите си от сряда следобед: „Това беше катастрофа“. Анализаторът на CFRA Гарет Нилсън добавя: „Това е наистина деморализиращо за Tesla". Защото и за двамата анализатори възниква въпросът: за какво са ни рекордните продажби, ако компанията не може да произвежда автомобилите на печалба? 

Tesla очевидно също иска да се изправи пред този въпрос, който е важен за инвеститорите. Производството следва да стане по-ефективно и по-евтино във всички заводи, уверява Мъск в писмото за инвеститорите. Целите: по-малко изразходени работни часове за превозно средство, по-ниски логистични разходи, по-евтини доставки на материали. Производството на Model 3 в новия китайски завод трябва да започне в края на годината. Там цената вече трябва да бъде значително по-евтина. 

Въпреки това става дума за огромни усилия, както показва погледът на маржовете. Tesla печели повече от Model S и Model X, отколкото от по-малкия Model 3. Всяко по-нататъшно отслабване в продажбите на най-висок клас коли увеличава натиска за по-нататъшно ускоряване на доставките на Model 3. Анализаторът на Citi Итай Мишели посочва, че цената на акциите на Tesla е повлияна и от маржовете. Той счита за солидни брутни маржове в диапазона от 21 до 23 процента. Всъщност обаче Tesla може да се похвали със само 18,9%. 

Резултатите подчертават затрудненията на главния изпълнителен директор Илон Мъск да докаже, че изграждането и продажбата на електрически автомобили може да бъде устойчиво печеливш бизнес.

Макар че Tesla бе на печалби през втората половина на миналата година, доставките през 2019 г. не бяха устойчиви Съоснователят милиардер взе серия от внезапни и изненадващи стратегически решения, от краткотраен план да затвори почти всички физически магазини на Tesla до често променящи се цени.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:30 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още