fallback

И София намеква, че ще купува служебни коли от VW, ако спечели завода

Има редица области на обществени поръчки, в които българското правителство има солидна свобода на преценка, се казва в писмото до Volkswagen

20:11 | 16.10.19 г. 12
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Българските власти правят поредни усилия да привлекат новата фабрика на германския автомобилен концерн Volkswagen, като дори намекват, че при определени обстоятелства могат да гарантират закупуване на коли от бъдещия завод за нуждите на държавните органи, пише германският Handelsblatt. 
„Представихме подобрена оферта и удвоихме правителствените субсидии на 260 милиона евро", каза Росен Плевнелиев, бивш президент и почетен председател на Automotive Cluster Bulgaria, пред Handelsblatt. Причината за обновената енергична кампания е решението на Volkswagen, с оглед на военното нападение на Турция в северна Сирия, да отложи изграждането на новия завод на VW близо до западния турски пристанищен град Измир. „С инфраструктурни мерки като метро, нов достъп до магистрала и бърза транзитна система и логистичен център, включващ училища, противопожарна охрана и центрове за дуално обучение, общата помощ възлиза на 800 милиона евро“, казва Плевнелиев.

Българите изпратиха официално писмо до Борда на директорите и Надзорния съвет на VW, в което изрично рекламират местоположението в столицата София. „Ние сме на разположение ден и нощ", каза Плевнелиев. „За нас заводът на VW е мечта“, добавя 55-годишният довереник на българския премиер Бойко Борисов. В писмото до председателя на надзорния съвет на VW Ханс Дитер Пьоч и изпълнителния директор на VW Херберт Дийс Плевнелиев обещава от името на българския премиер Борисов „поредица от стратегически партньорства и споразумения с българското правителство и държавните организации, които значително надвишават стойността на пряката държавна помощ“. Предлага се подобреното предложение да бъде обсъдено и на среща на премиера консерватор Борисов и Дийс. Като се позовава на щедрите турски обещания за закупуване на превозни средства на VW, в писмото се казва: „Все пак има редица области на обществени поръчки, в които българското правителство има солидна свобода на преценка“. Копия на писмото са изпратени и до големите акционери на VW  Ханс Михел Пиех и Волфганг Порше. Според информация от България все още няма реакция на писмото. В новата фабрика в Маниса, Турция, близо до Измир, трябваше да бъдат изградени новите модели Passat и Skoda Superb. VW искаше да инвестира около един милиард евро в завода. При планирани 4000 служители от 2022 година  трябва да бъдат произведени 300 000 автомобила годишно. Volkswagen вече беше основал дъщерно дружество в Маниса и го оборудва с капитал от около 150 милиона евро. Надпреварата за завода с България вече изглеждаше решена. Но военната акция на турския президент Реджеп Тайип Ердоган срещу кюрдите в съседна Сирия сега поставя под въпрос всичко това. „Не мога да си представя, че при тези условия Volkswagen ще направи милиардна инвестиция в Турция", заяви членът на Надзорният съвет на VW и министър-председател на Долна Саксония Щефан Вайл (SPD). Социалдемократът, точно както и работническият съвет на VW всъщност бе привърженик на турския град. Провицния Долна Саксония държи 11,8 процента от акциите на Volkswagen AG. Българите сега искат да използват своя шанс, за да спечелят завода. „Ако Volkswagen се обърне към нас, все пак ще можем да представим една или две положителни изненади", обяви бившият президент Плевнелиев пред Handelsblatt. "Ние сме подготвени за решение на VW и се надяваме на решение през ноември". В средата на ноември ще има заседание на надзорния орган на Volkswagen. В София се надяват на вето на надзорния съвет на VW срещу решението в полза на Турция. „Под впечатлението сме, че бордът продължава да предпочита турската страна“, каза Плевнелиев. "Надзорният съвет обаче винаги досега бе отлагал темата“. Ако Volkswagen все пак избере българската столица София, нещата може да се задвижат бързо. „Имотът вече е почистен и готов за застрояване", каза Плевнелиев. България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившият обект на стоманодобивна фабрика принадлежи на Българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Собствениците са спокойни при всички положения, защото явно освен VW има и много други заинтересовани страни. „Търсенето на имота е толкова голямо, защото работната сила в България е налице", казва Хано Соравия, собственик и ръководител на компанията. Българите разчитат и на политическата подкрепа от Брюксел. „Решение за Турция би било напълно грешен сигнал в тази ситуация“, предупреждава Плевнелиев. „Ердоган предлага държавна помощ, която никога не би била разрешена в ЕС. Неговите субсидии по никакъв начин не са хармонизирани с регламентите на ЕС“. Плевнелиев смята, че Турция не спазва правилата на митническия съюз с ЕС. Така правителството в Анкара накърнявало интересите на страните членки на ЕС.
 Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България, една от най-бедните страни на ЕС. Според Автомобилната асоциация 65 000 служители в 220 производствени обекта генерират приходи от пет милиарда евро. Сред най-известните инвеститори са автомобилни поддоставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. Например в страната се произвежда софтуер за Mercedes-Benz или спирачки за Porsche. 
Според източници от индустрията в момента България генерира около десет процента от брутния си вътрешен продукт с автомобилната индустрия. Следователно един завод на VW би бил повече от добре дошъл. Наскоро представителите на София лично са разговаряли с шефа на VW Дийс в рамките на Международното автомобилно изложение във Франкфурт в началото на септември.
 За изненада на България, Румъния сега влиза в надпреварата за завода. „Започнахме нови разговори с Volkswagen Group", заяви румънският министър на търговията Стефан Раду пред румънския всекидневник Ziarul Financiar. Румъния има "много добри" технически условия, твърди той.
 На Карпатите френският автомобилен производител Renault вече произвежда превозни средства от марката си Dacia. Наскоро обаче Румъния взе спорни политически решения, а лявото популистко правителство беше свалено в края на миналата седмица след вот на недоверие в парламента. Дали и кога ще се стигне до нови избори все още не е ясно.    

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:20 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още