fallback

Икономист: Алчността на профсъюзите накара VW да избере Словакия пред Чехия

Зависимостта на Чехия от автомобилната индустрия създава ситуация, в която Volkswagen има по-голямо влияние върху чешката икономика от политиците

16:33 | 13.11.20 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Решението на германския концерн Volkswagen Group да измести производството на някои модели автомобили в Словакия, вместо да строи нов завод в Турция, се дължи на няколко фактора, най-важните от които са свързани с размера на разходите. Геополитическият риск също изиграва своята роля. Второто определено се отнася до голяма степен за Турция. Така че в крайна сметка Словакия се превръща в по-привлекателна дестинация за Volkswagen, въпреки че разходите за това начинание може и да не са най-ниските от всички възможно опции, пише в коментар за Parlamentni listy Лукаш Кованда, член на Националния икономически съвет на чешкото правителство (NERV). 

Не може да се твърди със сигурност, че опасенията, относно това Skoda да се превърне в „новата Dacia“, като се съсредоточи само върху автомобилите от нисък клас с изместването на производството на доходоносния модел Superb в Словакия, ще се сбъднат.

Технологичното развитие, което има по-висока добавена стойност от самото производство, остава в Чехия. Кросоувърът Kodiaq ще може да запълни празнината, която Superb ще разкрие в страната, възползвайки се от свободните мощности в завода в Квасини. Въпросните мощности могат да бъдат използвани и за увеличение на производствения капацитет на електрически превозни средства, посочва Кованда.

Опасенията на икономистите, че алчността на профсъюзите от чешката автомобилна индустрия, които търсят увеличение на заплащането в условия на пандемията, ще навреди на промишлеността, се сбъдват, казва той.

В Чехия Superb се възприема като символ на местната индустрия. Но желанието на профсъюзите да получат по-голямо заплащане е главната причина за изместването на производството на модела в Словакия, където разходите за труд са значително по-ниски.

Основният проблем е, че Чехия не е подготвена чисто макроикономически за подобно развитие на пазара на труда, смята Кованда. Страната не разполага с план за ситуация, в която няма да може да се възползва от добре квалифицираната си, но евтина работна сила. Синдикатите, които продължават да настояват за увеличение на заплатите през последните няколко години, предизвикаха значителен растеж на възнагражденията за труд, отнемайки от конкурентоспособността на страната.

Вече десетилетия наред се говори, че чешката икономика, която е силно зависима от автомобилната индустрия, се нуждае от по-голяма диверсификация на производството. Но Чехия продължава да е на второ място по брой на произведени автомобили на глава от населението в света. Поради тази причина ръководителят на Volkswagen има, от определена гледна точка, повече влияние върху състоянието на чешката икономика, отколкото финансовият министър или цялото правителство на страната, изтъква Кованда.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:12 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още