fallback

BMW заплашва да премести производството на MINI при твърд Brexit

Въпреки опасенията от затруднения германският концерн прогнозира добра годишна печалба и стабилен свободен паричен поток

15:41 | 16.12.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Германският автомобилен концерн BMW AG заяви, че годишната му печалба ще достигне горната граница на прогнозирания диапазон, но предупреди, че Brexit без сделка ще коства на неговия бизнес стотици милиони евро.

BMW очаква маржът на печалбата от автомобилния ѝ бизнес да бъде между 2% и 3%, което отговаря на горния край на първоначално обявените насоки за печалбата, заяви финансовият директор Николас Петер, цитиран от Bloomberg. 

Свободният паричен поток ще надхвърли 1,5 млрд. евро, което отговаря на очакванията на компанията, добавя Петер.

Въпреки че производителят гледа с оптимизъм към своите годишни финансови резултати, Петер споделя, че е загрижен относно развитието на търговските преговори между Европейския съюз (ЕС) и Великобритания. Ако не бъде постигната сделка, 10-процентните мита, които ще бъдат въведени, могат да костват на BMW стотици милиони евро годишно.

Концернът ще се опита да компенсира щетите, като повиши цените на своите автомобили, внасяни във Великобритания, както и цените на превозните средства, сглобявани в Кралството и изнасяни за континентална Европа.

„Това са много пари и ще трябва да реагираме“, изтъква Петер пред журналисти по време на онлайн дискусия. Той добави, че мерките няма да компенсират напълно щетите.

Brexit е постоянна тема за BMW от години: Две от трите марки на концерна - Mini и Rolls-Royce, са базирани във Великобритания. Това прави BMW един от най-големите индустриални инвеститори и износители на Острова. Групата е инвестирала около 11 млрд. лири от началото на хилядолетието, а Островът е четвъртият по големина пазар за концерна от Мюнхен.

За разлика от Mercedes със Smart, BMW успява непрекъснато да увеличава продажбите на британската марка малки автомобили. Повечето произведени коли от марката се изнасят за ЕС.

Но от януари без търговско споразумение за тези автомобили ще се дължат по десет процента мита. Петер обаче се надява, че този сценарий ще бъде спрян в последния момент. „Не изключвам преговорите да продължат и след Коледа“. Сериозността на ситуацията е ясна за всички страни, смята той.

По принцип базираната в Мюнхен компания иска да се придържа към британското производство, но не на всяка цена. Публично групата е сдържана в критиките срещу курса за Brexit, също и за да не стане обект на враждебност в британската таблоидна преса. Мениджърите на BMW обаче на няколко пъти ясно заявиха на членове на правителството в Лондон, че заводите на Острова може да бъдат конкурентни в дългосрочен план само, ако се поддържат тесни връзки с ЕС.

Освен автомобили, компанията произвежда във Великобритания и двигатели. В бъдеще в Хамс Хол ще се произвеждат и големите двигатели, които обаче се считат за остарели модели в Мюнхен. Независимо от това английските локации са неразделна част от производствената мрежа.

Британските заводи са тясно свързани с германските фабрики. Групата обича да изпраща млади мениджъри на Острова, за да ги подготви за по-високи задачи. Заводът в Оксфорд е ковачница на таланти: както изпълнителният директор Оливер Зипче, така и неговият предшественик Харалд Крюгер управляваха заводите в Англия, преди да се преместят в Борда на директорите в Мюнхен.

BMW изпраща около 100 камиона с части на Острова всеки ден, а готовите автомобили и двигатели пристигат от другата страна. Ако има Brexit без сделка на 1 януари, концернът трябва да се подготви за това в кратки срокове. Британските фабрики и доставчици са създали големи складове, а двуцифрена сума в милиони евро се е вляла в IT, за да се справи концернът с митническите формалности, казва Петер. Групата вече е осигурила капацитет в товарни самолети, които могат да преодолеят пречките. Тъй като вече няколко пъти е имало сценарий без сделка, логистиката е подготвена, твърдят от Мюнхен.

Подобно на всички автомобилни производители, вътрешнофирмено BMW позволява на заводите си да се конкурират за инвестиции и модели. Германците отдавана нямат доверие на британските политици и имат план Б, твърди Handelsblatt. От няколко години BMW кара холандския производител Nedcar да произвежда някои Mini-та. Но това е само временно решение, Mini вече е част от мрежата на BMW в Германия.

За разлика от преди няколко години, Mini вече е технически съобразен с компактните модели на BMW - всички автомобили вече са с предно предаване. BMW one и Mini Countryman имат едни и същи компоненти и могат да се произвеждат на една и съща поточна линия. Това трябва да се случи за първи път в Лайпциг през 2024 година.

Преговорите за Brexit се намират в задънена улица през последните две седмици, като остават броени дни до края на преходния период за Обединеното кралство. Лидерите на двете страни заявиха, че ще продължат с преговорите, но предупредиха, че може да не бъде постигнато споразумение.

Британските вносители предупредиха за сериозни прекъсвания при веригите на доставки заради Brexit, докато Кралството се приспособи към нови условия с най-големия си търговски партньор.

„Надяваме се Великобритания и ЕС ще постигнат разумно споразумение“, споделя Петер, добавяйки, че компанията се е запасила с части, за да защити производството.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:52 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още