Учени от Харвард обявиха, че са проектирали стабилна литиево-метална твърдотелна батерия, която може да се зарежда и разрежда поне 10 хил. пъти „при висока плътност на тока“, пише Green Car Reports.
Литиево-металните твърдотелни батерии се разглеждат масово като важна част от бъдещето на електрическите автомобили през следващото десетилетие не само защото могат да съберат повече енергия в по-малко пространство с по-малко тегло, а защото елиминират по-голямата част от рискове от експлозия или пожар.
Въпреки тези предимства потенциално по-краткият им живот и производителност, която може да се влоши с времето, са сред факторите, които пречат на технологията да получи съответното мащабно приемане днес.
Тези проблеми до голяма степен са свързани с дендритите (малки кристални шипове), които израстват от повърхността на катода по време на зареждане, преминавайки в електролита, причинявайки по този начин късо съединение в клетката.
QuantumScape, една от компаниите, смятани за водещи в областта на твърдотелните технологии, които биха могли да бъдат използвани в електромобилите след 2025 г., е прекарала години в изследвания, инвестирайки над 300 млн. долара за намиране на подходящ твърд сепаратор, който да не позволява на дендритите да преминават в електролита.
Но някои учени твърдят, че са намерили решение на този проблем, допускайки появата на дендрити, но по контролиран начин. Новият метод ефективно обединява различни материали, всеки с различна стабилност, между катода и анода, като по този начин предотвратява проникването на дендрити.
Изследователите оприличават литиево-металната батерия на сандвич, в който литиево-металният анод се намира отвън, а марулята - покритието от графит - вътре в него. Там е и слоят от домати - първият електролит, като беконът в сърцевината е вторият електролит.
Засега батерията е просто „доказателство за концепция“ – което означава, че е далеч от осигуряването на прототипи, производствени методи, мащабиране и всички практически аспекти, които могат да покажат, че батерията, която на теория е добра идея, не работи толкова добре на практика.
Но професор Син Ли, един от разработчиците, отбелязва, че гъвкавостта на дизайна „я правят потенциално съвместима с процедурите за масово производство в индустрията на батериите“.


Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват
Защо аутизмът не трябва да се третира като самостоятелно състояние?
Букурещ гласува в кметската надпревара