fallback

Недостигът на бързи зарядни станции в ЕС спъва електрификацията при автомобилите

България е пета в ЕС по дял на бързите зарядни устройства от общите, но изостава значително по брой инсталирани станции като цяло

10:58 | 04.11.21 г. 5

Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) предупреждава политиците в Европейския съюз (ЕС) за двоен проблем със зарядната инфраструктура за електрически автомобили: не само че е налице явен недостиг на зарядни станции в целия регион, но много малко от тези устройства могат действително да зареждат превозните средства на приемлива скорост, става ясно от публикация на сайта на лобистката група. 

ACEA споделя своите опасения в момент, в който националните правителства и Европейският парламент подготвят своите позиции по Регламента за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR), предложен от Европейската комисия (ЕК) през юли. AFIR е централен компонент от европейския климатичен пакет „Адаптиране към 55“, който включва и нови цели за емисиите на въглероден диоксид при автомобилите.

От около 225 000 обществени зарядни станции, налични в момента в ЕС, само 25 000 от тях имат възможност за бързо зареждане. С други думи, само едно на всеки девет устройства в Европа представлява бързозарядна станция (с капацитет над 22 киловата).

Зареждането на електрическа кола с помощта на едно от останалите 200 000 „нискотехнологични“ устройства може да отнеме цяла нощ. От друга страна, използването на бързо зарядно устройство с голям капацитет може да намали времето за зареждане до по-малко от час, изтъкват от АСЕА.

Бързите зарядни устройства все още са само малка част (11%) от инфраструктурната мрежа на Европа.

Според изчисленията на АСЕА в България има общо 194 зарядни устройства, от които 76 са пригодени за бързо зареждане. Делът на тези станции от общия брой достига 39,2%. В това отношение страната ни се нарежда на пето място в ЕС по дял на бързите зарядни станции от общите, като е изпреварвана само от Латвия (80,8%), Литва (57,5%), Чехия (50,8%) и Естония (44,1%).

асеа

Въпреки големия дял на бързите зарядни станции тези страни изостават значително по отношение на общия брой устройства в ЕС. Страните с най-голяма зарядна мрежа в блока са Нидерландия (66 665 броя), Франция (45 751 броя), Германия (44 538 броя) и Италия (13 073 броя). При всички тези страни делът на бързите зарядни устройства остава нисък – под 10%, с изключение на Германия, където делът достига 16,4 на сто.

„За да убедим повече граждани да преминат към електрически автомобили, трябва да премахнем всички пречки, свързани със зареждането“, изтъква генералният директор на ACEA Ерик-Марк Хютема. „Хората трябва да имат достъп до много зарядни устройства в ежедневната си среда и тези устройства трябва да бъдат бързи и лесни за използване – без да се налага да се чака на дълги опашки“, добавя той.

По думите му зареждането трябва да бъде толкова удобно и просто, колкото зареждането на конвенционален автомобил на бензиностанция.

„За съжаление, предложението за AFIR не е достатъчно амбициозно, за да се постигне тази цел. Нещо повече, то е напълно несъвместимо с предложените нови цели за въглеродните емисии при автомобилите“, подчертава Хютема.

В тази връзка ACEA призовава Европейския парламент и Съвета на ЕС да подкрепят едни по-амбициозни цели, за да се гарантира, че Европа може да изгради богата мрежа от зарядни станции, включително достатъчен брой устройства за бързо зареждане във всяка държава членка на ЕС до 2030 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:27 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още