fallback

България е трета в ЕС по ръст на продажбите на нови коли за първото тримесечие

Обемът на продажбите през март е най-големият за страната ни от юли 2021 г.

14:18 | 20.04.22 г.

България е трета в Европейския съюз (ЕС) по ръст на продажбите на нови леки коли както за март, така и за цялото първо тримесечие на годината, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).

Регистрациите на българския пазар нарастват през предходния месец с 25,2% до 2697 броя спрямо 2155 броя за март 2021 г. За първото тримесечие продажбите в България  се увеличават с 19,5% до 6674 превозни средства спрямо 5584 броя година по-рано. Обемът на продажби през март е най-големият за страната ни от юли 2021 г., като това е пети пореден месец на растеж на регистрациите на родния пазар.

През март регистрациите на нови леки коли в ЕС отново се понижават, този път с 20,5% до 844 187 броя спрямо 1 062 511 броя година по-рано. Въпреки спада блокът записва най-високите обеми на продажба от началото на годината. За първото тримесечие регистрациите в региона отчитат спад от 12,3% до 2 245 976 броя спрямо 2 560 271 броя година по-рано.

асеа1

За март Ирландия е страната в ЕС, която отчита най-голямо увеличение на продажбите на леки коли - 40,4%, следвана от Румъния (+40,2%). По отношение на големите пазари Франция записва спад от 27,7%, докато продажбите в Германия и Италия се понижават съответно със 17,5% и 29,7 на сто. Най-съществен е спадът в Испания – 30,2%.

За тримесечието най-голямо увеличение на продажбите отчита Румъния (+39,6%), следвана от Словакия (24,8%). При големите пазари регистрациите във Франция се понижават със 17,3%, докато тези в Германия и Италия отчитат спад съответно с 4,6% и 24,4 на сто.

асеа2

Извън ЕС, продажбите във Великобритания се понижават през март 14,3%, а през първото тримесечие с 1,9 на сто. Норвегия отчита ръст през март от 6 на сто и спад за тримесечието в размер на 10,9%.

Общо за Европа регистрациите на нови коли през март се свиват с 18,8% до 1 127 077 броя спрямо 1 387 985 броя година по-рано. За тримесечието продажбите се понижават с 10,6% до 2 753 256 броя спрямо 3 080 688 броя за същия период на 2021 г.

Продажби по производител

Войната в Украйна и продължаващият недостиг на полупроводници се отразяват върху резултатите на автомобилните концерни за първото тримесечие. Почти всички основни представители на индустрията регистрират понижения, след като бяха принудени да свият производствените си операции поради нарушените вериги на доставка, проблемите с набавянето на кабели, произвеждани в Украйна, и прекъсванията, предизвикани от новите коронавирусни огнища в Китай.

Германската автомобилна група Volkswagen отчита 24,3-процентен спад на общите продажби през март, предизвикан до голяма степен от слабото представяне на марките за масовия пазар – VW, Skoda и Seat. Регистрациите на Audi се свиват със 7,6%, докато тези на Porsche растат с 4,8 на сто. Пазарният дял на групата в Европа се свива до 24,2% спрямо 25,3 на сто за март 2021 г.

За първото тримесечие продажбите на Volkswagen се понижават с 15,6% до 552 369 броя спрямо 654 577 броя година по-рано. Пазарният дял се свива до 24,6% спрямо 25,6 на сто за същото време на 2021 г.

асеа3

Продажбите на Stellantis през март се понижават с 32,9%, като единствената марка в групата, която отчита ръст за месеца, е DS (+21,8%). Пазарният дял на групата се свива до 20% от 23,6 на сто година по-рано.

За тримесечието продажбите на концерна отчитат спад от 23,9% до 459 697 превозни средства спрямо 604 297 броя за същия период на 2021 г. Пазарният дял се понижава до 20,5% спрямо 23,6 на сто за периода януари-март 2021 г.

Френската група Renault също отчита спад на продажбите както през март (-14,1%), така и за първото тримесечие (-8,1%). Пазарният дял на компанията се свива съответно до 10,1% за март и 10% за първото тримесечие.

Hyundai Motor Group е единствената голяма автомобилна компания в Европа, която записва ръст на продажбите през разглежданите периоди. През март регистрациите на превозни средства на групата нарастват с 0,5%, докато за периода януари-март те се увеличават с 14,7% до 209 466 броя спрямо 182 611 броя за същото време на 2021 г. Пазарният дял на концерна се увеличава до 9,1% през март спрямо 7,2% за същия месец на 2021 г. и до 9,3% за първото тримесечие спрямо 7,1% година по-рано.

Други компании като Toyota, BMW, Mercedes-Benz и Ford отчитат спадове в продажбите. От японските автопроизводители единствено Mazda регистрира ръст от 5,5% през март и 7 на сто за първото тримесечие.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:45 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още