fallback

Може ли България да се надява да има скоро собствено автомобилно производство?

Страната ни се нуждае от автомобилна екосистема, за да дойдат инвеститори, посочи автомобилният експерт Калоян Желев

10:49 | 20.05.22 г. 14

Няма макропредпоставки, за да дойде в България сериозен автомобилен инвеститор, коментира автомобилният експерт Калоян Желев в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria.

По думите му секторът на автомобилните доставчици по българските стандарти в последните десетина години забележимо нарасна, но не ни прави потенциален автомобилен производител. Според него все още сме далече от създаването на екосистема, която да благоприятства крайно производство, само заради правенето на компоненти.

Той е на мнение, че през последните 30 години правителствата в България пренебрегват автомобилния сектор и не разбират значението на остарелия автомобилен парк като елемент от националната сигурност.

„Няма среда, която да благоприятства обновяването на автомобилния парк, а в новата икономическа ситуация ще има спад на средствата за насърчаване на електромобилност – процес, който в България дори не е започвал“, коментира той.

По думите му, въпреки че има стремеж за развиване на местно производство, не може да има реалистични очаквания за големи външни инвестиции в сектора.

„Имаме нужда от модернизация и обновяване на автомобилния парк и най-вече започване на промяна, защото промяна няма – досега по-скоро продължава бездействието", смята Калоян Желев.

Според него данните за продажбите през първите месеци на 2022 г. (около 6 хиляди нови автомобила, около 60 хиляди втора ръка; 50% от колите на възраст над 20 години), отразяват нулевата политика и разбиране за ролята на държавата.

Автомобилният експерт смята, че в световен мащаб променливите в индустрията са толкова много и толкова разностранни, че не може да се правят прогнози за бъдещето.

„Европейската комисия все още държи на целите си за премахването на двигателите с вътрешно горене, но с наближаването на крайните дати става все по-любопитно дали ще успее да ги изпълни.

„Дефиците и рисковете са навсякъде – суровини, ресурси, енергоносители в контекста на военния конфликт в Украйна, посочи Желев. – Моята прогноза е, че бъдещето ще бъде по-скоро еклектично, отколкото електромобилно или фосилно. Ще надделее здравият разум, че за различни транспортни цели най-висока емисионна ефективност имат различен вид задвижване."

Тръгват ли си завинаги от Русия световни автомобилни производители, след напускането на Renault? Какъв е спадът в продажбите на автомобили от началото на военния конфликт? През какви проблеми преминава производството на Tesla в Китай заради ковид ограниченията? Как ще се отразят кризите върху потребителите? Само необичайната суша в Тайван ли е една от  причините за кризата с чиповете? Каква е цената на употребяваните автомобили? Какво се случва с големите концерни като Volkswagen, Toyota и Stellantis може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:23 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още