fallback

Япония сигнализира, че ще отстъпи пред натиска на Toyota за хибридните коли

Страната търси начини да балансира между националните цели за въглероден неутралитет и интересите на силната местна автомобилна индустрия

11:56 | 24.06.22 г. 3

Япония измени съдържанието на ключов законодателен документ, за да покаже, че подкрепата ѝ за хибридните автомобили не отсъства от тази за изцяло електрическите превозни средства. Това се случи, след като депутат цитира ръководителя на Toyota Motor Corp., че автомобилните производители не могат да подкрепят правителство, което отхвърля технологията, популяризирана от Prius, съобщава Ройтерс, позовавайки се на бележки от събрание на управляващата партия.

Промените във формулировката, които включват добавяне на препратка към „така наречените превозни средства с електрическо задвижване“, изглежда поставят хибридите, работещи с изкопаеми горива, наравно с превозните средства с батерии, които не отделят емисии, въпреки че еколозите казват, че има огромна разлика между технологиите.

Японската автомобилна индустрия, особено Toyota, е подложена на натиск от природозащитници и зелени инвеститори, които казват, че действа мудно по отношение на налагането на електромобилите с батерии и лобира пред правителството, за да се застъпи за хибридите.

Акира Амари, бивш министър на индустрията и ветеран от Либерално-демократическата партия (LDP), поиска промяна в годишната пътна карта на правителството за икономическата политика на заседание на 3 юни, заявявайки, че е разговарял с Акио Тойода ден по-рано. 

Тойода е председател на лобито на Японската асоциация на производителите на автомобили (JAMA) и президент на Toyota.

„Говорих с председателя Тойода вчера и той каза, че JAMA не може да одобри правителство, което отхвърля хибридите“, споделя Амари на срещата между депутатите от LDP.

Използването на синтетично гориво би направило хибридите автомобили въглеродно неутрални и законодателният документ трябва да се застъпи за това, казва Амари.

„Ако не изясним това, JAMA ще го отблъсне с всички сили“, добавя политикът.

Амари потвърди пред Ройтерс, че е поискал включването на думите „така наречените“, за да стане ясно, че електрическите превозни средства не са ограничени до батерийни автомобили, а се включват и хибридите. Той посочва, че не е настоявал за други промени в документа.

„Това, което г-н Тойода се опитва да каже е, че хибридите, работещи със синтетични горива, са полезни за околната среда, защото са изключително ефективни. Той каза, че би бил изключително недоволен, ако хибридите бъдат отхвърлени. Това ми каза той. Той попита дали LDP отхвърляха хибридите и аз казах, че не правим такова нещо", споделя разговора си с президента на Toyota Амари.

По думите му чрез разработването на синтетични горива автоконцерните ще могат да се използват и при авиацията, когато самолетите не могат да бъдат задвижвани чрез тежки батерии.

Пред Ройтерс JAMA посочва, че автомобилната индустрия полага всички възможни усилия за постигане на целта за въглероден неутралитет до 2050 г. На фона на този ангажимент е важно да се разширят възможностите и да не се ограничават до конкретни технологии, изтъква лобито.

Бележка под линия

Окончателната версия на документа, достъпна онлайн, се позовава на целта на Япония за 2035 г. - всички нови продажби на автомобили на вътрешния пазар да представляват превозни средства с електрическо задвижване – като специално се споменава в основния текст, че такива превозни средства включват хибриди.

Предходна чернова показва препратка към хибридите само в бележка под линия. Основният текст се позовава на целта с хоризонт до 2035 г., като всички продажби на нови автомобили представляват „електрически превозни средства“.

Този законодателен документ е от голямо значение за правителството и служи като рамка за бъдещата му политика.

Toyota, най-големият производител на автомобили в света по обем на продажбите, заяви, че проблемът са изкопаемите горива, а не двигателите с вътрешно горене. Освен хибридите, които популяризира преди повече от две десетилетия чрез модела Prius, той също така е лидер при разработването на водородната технология.

Мозъчният тръст в областта на енергетиката и климата InfluenceMap оцени Toyota като най-лошата сред големите автомобилни производители заради нейното лобиране по отношение на политиката в областта на климата, което включва публични изявления и взаимодействие с правителствата.

Компанията е критикувана от собствените си инвеститори, включително от пенсионни фондове, заради лобирането си. Датският фонд AkademikerPension продаде по-голямата част от дела си в Toyota през последната година.

Миналата година Toyota отдели 8 трилиона йени (60 милиарда долара) за електрифициране на автомобилите си до 2030 г., като половината от средствата са предвидени за разработване на електрически превозни средства с батерии. Все пак се очаква годишните продажби на такива автомобили да достигнат едва 3,5 млн. броя до края на десетилетието, или около една трета от текущите продажби на концерна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:28 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още